null Beeld Getty Images/iStockphoto
Beeld Getty Images/iStockphoto

Dit mag je niet missen tijdens je stedentrip naar Stockholm

De droomreis van Monique van der Tang (44, rechts) leidt naar Stockholm, een stad waar zowel Monique als haar ongeneeslijk zieke vriendin Diana de Zwart (41, links) nog nooit zijn geweest. De reis bracht hen nog dichter bij elkaar. Met jou delen ze hun beste tips: wat moet je doen en waar moet je eten en drinken?

Online redactie LibelleGetty Images/iStockphoto

Diana en Monique leerden elkaar 24 jaar geleden kennen. Diana kwam toen stage lopen in de kledingwinkel waar Diana werkte. Na het kledingwinkelavontuur bleven ze elkaar zien. Ze hebben beide allebei drie zoons.

Eind september 2016 kreeg Diana de diagnose wekedelenkanker, een liposarcroom in haar buikholte. Een lastig te behandelen vorm van kanker waar behandelingen vaak niet succesvol zijn. Toen Monique de oproep van de Libelle droomreis las, wist ze het direct: ze ging Diana opgeven. In al die 24 jaar zijn ze nog nooit samen een weekend weggeweest. Hoogste tijd dus. Het werd Stockholm.

Hieronder lees je hun reisverhaal met de beste Stockholm-tips:

D: “Vrijdagmiddag vertrekken we om 14.40 uur en om 16.30 uur staan we al op Stockholm Airport. Nog geen twintig minuten later staan we zelfs in het centrum van Stockholm. Ons hotel blijkt direct naast het station te liggen. Wat een heerlijk soepel begin! Zodra we zijn ingecheckt, scannen we de omgeving. We zitten vlak bij Gamla Stan, het oude centrum. Een fotogeniek geheel van smalle steegjes, kinderkopjes, mooie doorkijkjes en gekleurde gevels. Prachtig. ’s Avonds eten we bij Agaton, een authentiek Italiaans restaurantje met charmante bediening. Weer terug in het hotel schuiven we onze eenpersoonsbedden knus tegen elkaar. Het voelt vertrouwd en we hebben het beregezellig. We kletsen en kletsen, hoppen van onderwerp naar onderwerp. Over onze pubers, onze mannen, de roddels uit Putten. Alles wat het leven de moeite waard maakt.”

Ontdekkingstocht

M: “Dag twee besluiten we om Stockholm lopend te ontdekken en beginnen bij het oude centrum. Bij toeval zijn we tegen de middag bij het Koninklijk Paleis, de Kungliga Slottet, waar iedere dag en elk uur op vijf posten rond het paleis de wacht wordt gewisseld. Maar om 12.15 uur wordt er op het Outer Courtyard een heel schouwspel van gemaakt. De paleiswachten marcheren te voet of te paard door delen van de binnenstad, onder begeleiding van een militair muziekkorps. De glimmend gepoetste helmen en prachtige paarden zijn geweldig om te zien. Dit wordt al gedaan sinds 1523, toen koning Gustav Vasa de koninklijke wacht in het leven riep. En omdat we er nu toch zijn, nemen we meteen een kijkje in het prachtig barokke paleis. Hier zijn maar liefst drie musea te vinden: de Skattkammaren, oftewel de schatkamer, met onder meer de Zweedse kroonjuwelen, het museum Tre Kronor, over de middeleeuwse geschiedenis van het paleis en Gustav III Antikmuseum, bomvol klassieke beelden.”

“Superleuk om door de stad te fietsen, en het is best rustig op straat”

Eilandhop

D: “Hierna steken we door naar Södermalm. Dit eiland begint bij het noordelijk einde, Slussen en is met een brug verbonden met de Oude Stad. In Slussen splitsen twee grote straten in tegenovergestelde richtingen: Götgatan en Hornsgatan. Götgatan reikt van Slussen tot aan het Skanstull Station, en Hornsgatan eindigt bij het Hornstull Station. De twee stations zijn met elkaar verbonden door een prachtig voetpad langs de oever van het Årstaviken Meer. Dit kronkelende paadje leidt langs treurwilgen, cafés met terrassen en plekken waar bocce, een soort jeu de boules wordt gespeeld. Hoewel hier ook een jachtclub en een aantal luxe restaurants liggen, voelt het toch alsof je door je eigen groene oase aan het water wandelt. Hier is ieder weekend de Hornstull Markt (Hornstulls Marknad); de promenade is bezaaid met foodtrucks die lekkernijen van over de hele wereld aanbieden, en met hipsters die vintage-items en unieke handgemaakte hebbedingen verkopen.”

M: “In Södermalm is een theater, een bioscoop en het wemelt er van lekkere koffie- en lunchtentjes. Hier eten we wraffles, gezonde wraps, zoals bij het charmante retrocafé Älskade Traditioner. Ook ’s avonds bruist het hier, de Trädgården club is een van de beste hotspots van Stockholm. Maar wij komen niet om te dansen, maar om samen te zijn en onze vriendschap te vieren. Dat gaat beter als je samen loopt, praat, geniet van wat je ziet.”

D: “Aan het einde van de middag zijn we kapot. Op mijn stappenteller zie ik dat we zestien kilometer hebben gelopen. Terug in het hotel ploffen we op bed. Ik kan niet meer en val in slaap. ’s Avonds, als we weer een beetje zijn uitgerust, eten we bij een Beers & Burgers-vestiging, waar heerlijke homemade hamburgers worden geserveerd.

null Beeld Getty Images/iStockphoto
Beeld Getty Images/iStockphoto

Opgeladen en vrolijk

M: “Op zondag, onze derde dag hebben we om 10.00 uur een afspraak met Baja Bikes. Een cadeautje van TUI! Het is superleuk om door de stad te fietsen. Dat het een grijze dag is, maakt niet uit, er is zo veel te zien. Het valt ons nu pas op hoe rustig het is op straat. En hoe schoon het hier is. Veel verkeer is er niet. Stockholm is goed georganiseerd én het is een duurzame stad. Ik geloof dat de hoofdstad op nummer twee staat van de lijst met de meest duurzame steden ter wereld. Er wordt veel geld geïnvesteerd in duurzame infrastructuur, de CO2-uitstoot is laag en de luchtkwaliteit uitzonderlijk goed. De veganistische levensstijl is hier trouwens enorm populair. Overal zien we leuke koffietentjes. Een ‘fika’ doen, oftewel uitgebreid koffiedrinken, mét daarbij vegan en glutenvrij gebak, is een must. Stockholm heeft de naam duur te zijn, maar dat vinden wij wel meevallen. Het is in ieder geval niet duurder dan Nederland.”

D: “We sluiten het weekend af met een diner bij Aziatisch restaurant, Weidao, aan de grote doorgaande weg Vasagatan 7.Wat hebben we geweldige dagen gehad, we voelen ons opgeladen en vrolijk. Ik durf naar de komende week te kijken, als ik mijn eerste chemokuur krijg. We maken er zelfs grapjes over. ‘App me als ik met een bak naast je bed moet komen zitten, ik kom direct’, zegt Monique. Natuurlijk ben ik ook bang. Niemand weet hoe het verder gaat. De band met Monique is ijzersterk. Ze is er voor mij. En andersom ben ik er ook voor haar.”

M: “Wij zijn geen dramaqueens. Sterker, we zijn best nuchter. Het voelt gewoon goed samen. Niks voelt ongemakkelijk, het klopt gewoon. Zo moet vriendschap zijn volgens mij.”

OOK LEUK OM TE DOEN:

Boek een boottocht:

Aanrader: maak een tocht over het water! Pak een rondvaartboot of maak handig gebruik van de hop-on-hop-off-boten. Ook varen er veerboten van het ene stadsdeel naar het andere. Nog leuker: een boottocht maken langs de archipel van Zweden. Op twee uur varen van Stockholm ligt een netwerk van wel 24.000 eilandjes. Een aantal zijn te bezoeken en op sommige kun je logeren. Zoals op Lovön, waar ook het Zweedse koningsechtpaar verblijft op Drottningholm. Of op Björkö waar Birka ligt met overblijfselen van de Vikingstad Birka. Woest en rustig is Vaxholm, het schiereiland ten westen van Vaxholm. Met schattig haventje en een burcht.

Kunst kijken in de metro:

Het metronetwerk van Stockholm is meer dan een vervoerscentrale. Veel stations lijken wel kunstgalerieën. Je kijkt je ogen uit als je staat te wachten op een trein. De blauwe lijn heeft de mooiste haltes. De halte Kungsträdgården is heel bijzonder: hier staan beelden en er is een fontein, het perron van Hallonbergen is versierd met kindertekeningen en Solna Centrum is gevestigd in een ‘grot’ met een eland – hét symbool van Zweden natuurlijk. Metrohalte Tekniska Högskolan op de rode lijn straalt een en al wetenschap uit: hier zijn geometrie, de kosmos en Newton met zijn appel te vinden.

Zelf op ontdekkingsreis?

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.