null Beeld

Elvis never left the building

Dead or alive? Dat is voor velen nog steeds een raadsel. Wat wél vaststaat, is dat hij 80 jaar geleden werd geboren. The King. Big El. Pelvie. Precies, Elvis Aaron Presley. Genoeg reden voor Annet Malherbe en Frédérique Spigt om in zijn repertoire te duiken en daar iets moois mee te maken. Het resultaat is een rockende theatertour Elvis has never left the building door Nederland.

Jiska Fischer

Wat gaan we zien?

Frédérique Spigt (FS): “We zingen liedjes uit elke episode van zijn leven. Die man had zó’n breed repertoire dat je hem onmogelijk helemaal te pakken kunt krijgen, maar we hebben het toch geprobeerd door zijn hoogtepunten te verzamelen: meezingers, liedjes uit zijn films en ook nummers die hij in het begin van zijn carrière zong, mijn persoonlijke favorieten.”

Hoe is dit gelegenheidsduo tot stand gekomen?

FS: “Annet en ik zijn bevriend, maar zien elkaar nooit omdat we het allebei altijd druk hebben. Dus de enige mogelijkheid om elkaar wat vaker te zien, was samen iets te gaan doen. En Annet kan onwijs goed zingen, wat niemand weet, maar goed, dat is dus zo geboren. Met het oog op gezelligheid. En dan is het toch altijd weer keihard werken, blijkt wel weer.”

Annet Malherbe (AM): “Frédérique heeft me jarenlang bestookt met de vraag of we nou eens een keer samen iets zouden gaan doen, maar daar had ik nooit tijd voor. Bovendien had ik niet zoveel met Elvis, dat is een beetje aan me voorbij gegaan. En toen plotseling had ze me op een onbewaakt ogenblik te pakken en zei ik: ‘nou ok, ik doe het wel’. Spannend hoor, Frédérique is een dierbare vriendin van mij, maar of het samenwerken goed gaat, is altijd afwachten. Maar Frédérique is de baas van het spul, zij bepaalt. En wat betreft Elvis: ik heb me inmiddels in hem verdiept en ben wel van hem gaan houden.”

Waarom Elvis?

FS: “Wat ik geweldig aan hem vind, is dat hij een zanger was met hart en ziel. Authentiek, met charisma. Annet was aan het begin niet zo’n Elvis-fan, maar ook zij is een beetje betoverd geraakt.”

De magie van Elvis…

FS: “De magie? Daarom heet het nou juist magie, dat valt bijna niet uit te leggen. Het is een ongrijpbare figuur, een mysterieus iemand, die compleet afgeschermd leefde. Zijn muziek is gemeend, die komt uit het hart. Er is maar één Elvis, niemand lijkt op hem, eigenlijk is het bijna een meisje. En natuurlijk zijn sex appeal.”

AM: “Hij was natuurlijk een van de eersten die met rock&roll kwam, en hij zong blues. Zwarte muziek voor een wit publiek, met heupbewegingen, die, nou ja, op zijn minst suggestief genoemd kunnen worden. En tegelijkertijd was hij natuurlijk hopeloos ongrijpbaar. Daar werden jonge vrouwen destijds compleet hysterisch van, dat begrijp ik wel.”

Er is eigenlijk weinig over hem bekend, maar hij heeft iets droevigs over zich...

FS: “Hij heeft natuurlijk een flinke stempel gedrukt op de muziekgeschiedenis. Hij had een specifieke sound, en is niet voor niets gekroond tot de founder of rock&roll. Het was een tijd waarin mensen behoefte hadden aan nieuwe vrijheden. Maar tegelijkertijd kon Elvis op veel weerstand rekenen. Tegenstanders sloegen zijn platen kapot, priesters noemden hem ‘vergif voor de jeugd’. Dat is zwaar om te dragen, ik denk dat hij er ook wel eens moe van werd om Elvis te zijn. En dan werd hij volledig geïsoleerd door zijn manager, die rare Colonel Parker - eigenlijk Dries van Kuijk, een Nederlander - die overal een slaatje uit probeerde te slaan. Hij huurde meisjes in om te gillen als Elvis aankwam, een dubieuze figuur. Maar Elvis’ populariteit was eindeloos. Om je een idee te geven: er keken meer mensen naar zijn concert ‘Aloha from Hawaii’ dan naar de maanlanding.”

AM: “Hij was 42 jaar en totaal geleefd toen hij doodging. Elvis’ manager, die verschrikkelijke Colonel Parker, heeft miljoenen aan hem verdiend, terwijl hij absoluut niet bezig was met de muzikale ontwikkeling van Elvis Presley. Hij werd totaal niet aangesproken op zijn creatieve talent, en moest in waardeloze films spelen. Hij is een tragisch slachtoffer geworden van de omstandigheden, van een hype.”

Voor wie hebben jullie de voorstelling gemaakt? Voor die hard

Elvis-fans of is het ook leuk voor de generatie die hem ‘gemist’ heeft?

FS: “Ja juíst! Haha, ik hoorde laatst een jonge gozer zeggen dat hij vond dat Elvis best lekker ‘rockte’. Sterker zelfs, hij heeft het uitgevonden, dacht ik toen. We zingen zijn oude nummers en zijn ‘nieuwere’ werk, zijn muziek is tijdloos dus zal daardoor altijd ‘actueel’ zijn. Vergelijk het met The Beatles, die worden ook steeds weer opnieuw uitgevonden. Nou, zo is het met Elvis ook.”

Bekijk hier het favoriete nummer van Frédérique Spigt:

[embed]https://youtu.be/OmLOt9mRD18[/embed]

Bekijk hier het favoriete Elvis nummer van Annet Malherbe:

[embed]https://youtu.be/2Ox1Tore9nw[/embed]

Klik hier om naar de speellijst voor Elvis has never left the building te gaan

Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden