Als je kind ­beroemd is op sociale media

“Iedereen heeft een mening over hem”

null Beeld  Petronellanitta
Beeld Petronellanitta

Het is best bijzonder, een zoon of dochter met succes op sociale media. Maar dat heeft ook een keerzijde, weten de moeders van Famke Louise, Roy Donders en Sonny Lorenzo. “Je wilt het liefst dat iedereen ziet hoe leuk je kind is.”

null Beeld
null Beeld

Famke Louise (22) was al geregeld onderwerp van commentaar, maar na #ikdoenietmeermee werd het wel heel erg. Haar moeder Marja Koster (50): “Mensen hebben geen idee wat ze aanrichten met al hun haat.”

“Een paar uur voor de uitzending van Jinek belde Famke me. ‘Ik denk toch niet dat ik het moet doen’, zei ze. Ze was uitgenodigd om aan tafel bij Eva Jinek te vertellen over #ikdoenietmeermee. Andere artiesten die aan die actie deelnamen, durfden er in de media verder niets over te zeggen. Maar Famke vond dat ze het moest uitleggen. Ze heeft een heel team van mensen om zich heen die allemaal niet meer konden werken door de coronamaatregelen. Famke heeft als artiest een flinke buffer, maar voor veel kleine zelfstandigen met wie zij werkt was en is het een zware tijd. Dat zijn wel haar ­collega’s, de mensen met wie ze dagelijks contact heeft. Het greep haar erg aan. Het #ikdoenietmeermee ging vooral over hen, om aandacht te vragen voor de gevolgen van alle strenge maatregelen.”

Geschokt

“Dat ze opeens twijfelde om in Jinek hierover te vertellen, begreep ik. Ze is geen journalist, debater of politica, ze is een artiest. Het was voor haar superspannend om daar te gaan zitten, met politici en artsen aan tafel. Ik vroeg wat ze écht wilde. Ze vertelde dat ze graag wilde uitleggen waarom ze dat filmpje over #ikdoenietmeermee had gemaakt, ze vond het belangrijk. Nee, ik had er later geen spijt van dat ik haar aanmoedigde om dat interview te geven. Ik heb mijn twee kinderen geleerd dat je je hart mag volgen, mag zeggen wat je vindt. Had ze dan nu haar mond moeten ­houden? Het was moeilijk dat ik haar niet kon beschermen tegen wat er na die uitzending gebeurde. Het was verschrikkelijk. Het ging natuurlijk niet over de inhoud, maar over de manier waarop ze praatte en hoe ze eruitzag. Dat ze er een briefje bij had als geheugensteun, omdat ze het graag goed wilde zeggen. Televisierecensent Angela de Jong schreef: ‘De opgespoten lippen van Famke hebben duidelijk meer inhoud dan haar bovenkamer.’ Het schokte me dat het blijkbaar normaal is om een jonge vrouw zo af te fakkelen.”

null Beeld

Dikke huid

“Het hele gedoe rond #ikdoenietmeermee heeft Famke diep geraakt, en daardoor mij ook. Ze belde me vaak en legde al haar onzekerheid, twijfel en angst bij me neer. Ik heb me veel zorgen over haar gemaakt. Soms was ik bang dat ze er een eind aan zou maken. Mensen hebben geen idee wat ze aanrichten met al hun haat. Bij Famke is dat structureel. Ze is iemand die reacties oproept omdat ze doet wat ze wil. Soms gaat ze de fout in, dat mag. Famke zit al een jaar of zeven in het vak. In die jaren heeft ze weleens keuzes ­gemaakt of muziek uitgebracht waarvan ze nu denkt: had ik niet moeten doen. Ik ben blij dat ze het in elk geval heeft ­geprobeerd. Ik ben trots op haar eigenzinnigheid. Als ze iets wil, gaat ze ervoor, wat anderen er ook van ­vinden. Dat is een enorme kracht die haar helpt om een dikkere huid te ­krijgen en weer door te gaan. Zoals na Jinek ­gebeurde, en wat vast nog vaker nodig zal zijn. Ik ben trots op mijn sterke, uitgesproken en prachtige ­dochter. Ze jaagt haar ­dromen na en dat zouden meer mensen moeten doen.”

  • M.m.v. Jake*s via Peek & Cloppenburg (jasje), Groots! (vest), Vanilia (top), H&M (broek), Zara (muiltjes)
null Beeld
null Beeld

Toen haar zoon Roy net beroemd was als ‘Stylist van het Zuiden’ reageerde zijn moeder Nel (67) nog op alle negatieve berichten over hem. Nu weet ze beter: “Ertegen ingaan maakt de reacties alleen maar feller.”

“Een jaar of acht geleden ging ik boodschappen doen toen er ineens een bus vol vrouwen stopte. ‘Kijk nou! Daar heb je Nel Donders!’ Ik wist niet wat me overkwam. Ze waren vanuit Rotterdam naar Tilburg gekomen om niet alleen Roy, maar ook zijn familie te ontmoeten. Het waren aardige mensen en voor ik het wist zat ik bij hen in de bus. Drankje erbij, er was lekker eten, super-gezellig. Even later liep mijn oudste dochter Rian het plein op. ‘Hééé Rian!’ De Rotterdamse dames bonsden op de ramen. Hup, daar zat Rian ook in de bus. Toen ik voorstelde om ons Roy te bellen, gingen die vrouwkes helemaal uit hun dak. Wij met die bus naar ons Roy, ze waren zó blij. Het was leuk en toch dacht ik: wat gebeurt hier? Wij zijn namelijk een gewone familie, maar dan wel een bij wie alles om de kinderen draait. Dus toen Roy als klein jochie wilde optreden, gingen mijn man en ik met hem mee. Toen hij op tv kwam omdat hij meisjes die communie deden mooi maakte, vond ik dat geweldig voor hem omdat hij er zo van genoot. En toen hij negen jaar geleden werd gevraagd voor een docu-soap die helemaal om hem draaide en waarbij de hele familie op tv zou komen, vonden mijn man en ik dat we daar dan maar aan mee moesten doen. Mijn enige voorwaarde was dat er niets in scène werd gezet en ik mijn huis niet vol cameramensen wilde. Dat is gelukt.”

Sensatie

“Roy was al bekend in Tilburg en omstreken, maar werd als ‘Stylist van het Zuiden’ een bekende Nederlander. Dat was wennen. Je wordt altijd en overal aangesproken, ook als je daar niet zo’n zin in hebt. Als Roy een keer niet met iemand op de foto ging, stond dat meteen op Facebook. Ik hield de hele dag de sociale media in de gaten en als er iets vervelends over hem op stond, dan reageerde ik. Het duurde even voordat ik in de gaten had dat je al die negativiteit beter van je af kunt laten glijden. Ertegen ingaan maakt de reacties alleen maar feller. De enige keer dat het me diep raakte, was toen werd gezegd dat zijn vijftien jaar oudere zus Rian de moeder van Roy zou zijn. Zelfs de huisarts die bij mijn bevalling was geweest, belde me op. Hij was in shock en had alle papieren over Roys geboorte opgezocht. Als ik ze nodig had, kon ik ze zo komen halen. Onvoorstelbaar dat iemand zo’n verhaal de wereld in brengt. Sensatie zoeken, dat is het.”

null Beeld

Twee kanten

“Je kind in de media is niet altijd leuk. Zeker voor Roy zelf niet. Toen de ­winkels van hem en Rian failliet ­gingen, werd dat overal breed uitgemeten. Roy had het daar moeilijk mee, die winkel was zijn droom. Hij is een tijdje wat minder in de publiciteit geweest, dat was eerlijk gezegd lekker rustig. Nu hij een beautycentrum heeft geopend, begint het weer. Dat heeft natuurlijk twee kanten, want publiciteit trekt ook klanten. Het is vervelend dat sommige media roepen dat Roy zelf ­operaties doet of spuiten in mensen zet. Dat is onzin. Hij wil mensen gewoon mooi maken, zoals hij altijd heeft gedaan. Laat de mensen maar kletsen, zeg ik vaak tegen hem. Doe gewoon je ding en trek je niets aan van wat anderen ­zeggen. Een beter advies kan ik hem geloof ik niet geven.”

  • M.m.v. Scotch & Soda (bloes), Summum (broek), PS Poelman (sneakers)
null Beeld
null Beeld

Influencer Sonny Lorenzo (28) wilde altijd al beroemd worden. Na zijn optreden in Temptation Island ging het los. Zijn moeder Jeannette Muller (60) moet eraan wennen: “Als we samen gaan lunchen, zie ik dat terug op sociale media.”

“Dat Sonny met z’n koppie in de media kwam, verbaasde me niet. Het zat er al jong in. Als kind stond hij al op het toneel, altijd stralend, hij vond alle aandacht geweldig. Ik stond er dus niet van te kijken dat hij vorig jaar meedeed aan Temptation Island. Daarvoor zat hij met zijn vriendin Jaydi al in Wereldreis op wielen, waarin ze met een tiny house achter hun auto van Canada naar Zuid-Amerika reisden. Dat vond ik hartstikke leuk. Mijn kind ging de wereld verkennen met een filmploeg achter zich aan. Heel veilig, het gaf me een gerust gevoel. Bij Temptation Island was dat anders. Zo’n beetje alle stellen die daaraan meedoen, gaan uit elkaar. Op tv, voor het oog van heel Nederland. Niet echt iets waar je potten-kijkers bij wil. Sonny zag dat anders. Jaydi en hij waren drie jaar samen, hij vond het een goede relatietest. Dat het op tv kwam schrok hem helemaal niet af. Dat is die ­aandacht, hè? Daar houdt hij van.”

Overal een feestje

“Ik kende het programma niet. Toen ik zag waaraan hij nou eigenlijk ging meedoen, schrok ik. Wat een ellende. Vreemdgaan, zoenen met anderen, je kunt een hoop bagger over je heen krijgen als je dit allemaal laat filmen. Dat is ook gebeurd. Het begon al tijdens de opnames toen ik een gebroken zoon aan de telefoon kreeg. Hij was leeg en op, zei hij. Ik schrok. Sonny bouwt overal een feestje, maar hier keerde de groep zich tegen hem. Vanwege zijn uitspraken waarschijnlijk, hij heeft het hart nogal op de tong. Dat hij al snel beelden onder zijn neus kreeg van zijn vriendin die intiem was met een ander, vond hij heftig. Als ze de ware niet was, oké. Maar dat ze zo snel voor de bijl ging, vond hij moeilijk. Wat kun je dan als moeder? Niks. Luisteren, geruststellen, ­zeggen dat hij zichzelf moet blijven. Het liefst wilde ik naar Italië vliegen om hem op te halen, maar dat kon natuurlijk niet. Hij is zevenentwintig jaar en maakt zijn eigen keuzes. Sonny is altijd zó positief. Toen zijn vader acht jaar geleden plotseling een einde aan zijn leven maakte, was Sonny degene die de vrolijkheid erin hield. Ik vond het zwaar dat hij nu zo terneergeslagen was en ik hem niet even kon vasthouden. Ik maakte me ook zorgen. Het kwam straks allemaal op tv en ik was bang dat ­iedereen over hem heen zou vallen.”

null Beeld

Rare knot

“Dat gebeurde ook, opeens had iedereen een mening over Sonny. Ik snap het, want hij deed in Temptation Island grove uitspraken. Dingen waarvan ik dacht: ‘O jongen, zeg dat nou niet.’ Maar ik weet dat het allemaal niet serieus ­bedoeld was. Het was voetbalkleedkamerpraat, zoals dat soms gaat bij mannen met een drankje op. Alleen stonden er nu camera’s op, dat is nogal een verschil. Sonny ging beter met de kritiek om dan ik. Het is toch je kind, weet je. Je wilt het liefst dat iedereen ziet hoe leuk hij is, en nu gebeurde dit. Ik vind het knap hoe hij het heeft weten te keren tot iets positief. Door zijn woorden terug te nemen, heeft hij sympathie gewonnen. Hij deed mee aan een groot boks-event dat hij nog won ook. Ik moet wennen aan die bekendheid. Gaan we samen een broodje eten, dan zie ik mezelf terug op ­social media. Met mijn haar in een rare knot. Van mij hoeft het allemaal niet, maar Sonny heeft aandacht en wordt steeds beroemder, precies wat hij leuk vindt. Als hij maar gelukkig is.” ■

  • M.m.v. Jake*s via Peek & Cloppenburg (jasje), Scotch & Soda (jurk), Dune London (sandalettes).
  • Productie: Marije Ribbers. Haar en make-up: Astrid Timmer. Styling: Gwendolyn Nicole. Decor: Yolenth Hoogendoorn@Celeb Studio’s
Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden