Interview met Albert & Arjan

Vriendschap

redactie

Verlinde: “We kennen elkaar al heel lang, van de Kleinkunstacademie in Amsterdam, een klein schooltje.”

Ederveen: “Ik heb daar een gouden tijd gehad. De middelbare school is een vage brij voor mij. Ik herinner me alleen een vriend met wie ik een passie deelde voor marmotten en Asterix & Obelix, maar op de Kleinkunst viel alles op zijn plek.”

Albert: “Het was een geweldige opleiding, maar een soort sekte. Je zat van ’s ochtends vroeg tot ’s avond laat bij elkaar en je werd in de spellessen erg met jezelf geconfronteerd. Ik vond het een heftige tijd.”

Ederveen: “In het eerste jaar mocht ik niet meedoen met voorstellingen omdat ik niet kan zingen en ik niet ‘voelde’ wat mijn leraar voelde. Die vroeg steeds: ‘Voel je het?’ Ik wist niet wat hij bedoelde. Maar ik wilde op school blijven dus zei ik op een gegeven moment: ‘O ja! Ik begrijp precies wat je bedoelt. Ik voel het. Mag ik nu iets presenteren?’ Toen deed ik een typetje van de oudervereniging. Daar moest iedereen om lachen.”

Verlinde: “Arjan was een held voor mij. Hij behoorde tot de eerste lichting cabaretiers die heel vernieuwend waren, zoals met Thea en Theo. Na de opleiding kwamen we elkaar continu tegen in de theater- en musicalwereld, maar we raakten pas bevriend toen we gingen samenwerken. Arjan stuurde mij vijf jaar geleden een mail waarin hij zichzelf aanbood voor een rol in de musical Hairspray die ik produceerde. Hij was de perfecte persoon voor die rol.

Ik heb hem niet eens auditie laten doen. Het klikte ook meteen tussen ons. We lijken op elkaar.”

Ederveen: “Nou, ik ben introvert en gesloten. Onze vriendschap is gebaseerd op ons werk, daarin zijn we op dezelfde leest geschoeid. We zijn geen bange types en hebben onze eigen weg gezocht. Toen ik met Tosca (Niterink, red) Thea & Theo deed, stond Albert met een SBS-microfoon al de boel op te hitsen bij de rode loper.

“En wanneer je doet wat je wilt, krijg je altijd kritiek. Ik heb wel eens met mijn kop onder een kussen gelegen, maar dat was na twee dagen weer voorbij. Dan loop ik weer door.”

Verlinde: “Omdat je net als ik weet wat je wilt.”

Ederveen: “Ik was gecharmeerd van Alberts kantoor. Hij heeft geen groot, chic pand waarin zijn productiebedrijf zetelt, maar een soort rommelschuur. Het zal ook met het homo zijn te maken hebben dat

ik me daar meteen thuisvoelde.”

2012

Ederveen: “Volgend jaar ben ik vier dagen per week bezig met mijn voorstelling. Op vrije dagen ga ik vaak naar mijn boerderij in Friesland, om in de tuin te werken, te schrijven en na te denken. Houwe vindt er weinig aan, dus ik ben er meestal alleen, met de hond. Heerlijk.”

Verlinde: “Ik heb net de rechten gekocht voor Shrek de muscial en ik heb voor drie jaar bijgetekend bij RTL Boulevard, maar ik doe wekelijks nog maar vier afleveringen zodat ik op vrijdag voor een lang weekend naar Maastricht kan vertrekken. Ik ga het rustiger aan doen, wil meer gaan genieten. Ik heb de afgelopen jaren keihard gewerkt en ben niet aan leven en mezelf toegekomen. Door de dood van Antonie heb ik de luiken opengegooid. Ik merk ook voor het eerst dat ik het heerlijk vind om alleen te zijn op onze boerderij in Brabant.”

Ederveen: “Dat is de leeftijd, Albert.”

Kerst

Verlinde: “Op Kerstavond gaan we naar de nachtmis in de Sint Servaas in Maastricht en beide kerstdagen vieren we met familie en schoonfamilie. Op derde kerstdag springen we waarschijnlijk in een vliegtuig want ik heb een week vrij.”

Ederveen: “Ik zit met Kerst in India.”

Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden