null Beeld

Libelle Legt Uit: mogen we door de harde lockdown producten later retourneren?

Vlak voordat deze harde lockdown inging nog een jurkje, cadeautje of iets anders leuks gescoord? En wil je dat nu ruilen, maar gaat dat even niet omdat de betreffende winkel voorlopig dicht is? Hoe zit dat eigenlijk?

Libelle zocht het uit. Kun je je spullen nog wel terugbrengen na de gestelde termijn, of ben je je geld kwijt?

Winkel dicht, wat nu?

Het was maandag massaal in het nieuws: na het uitlekken van de maatregelen die premier Rutte maandagavond zou aankondigen, doken talloze mensen nog gauw wat winkels in. Het zou in elk geval tot en met 19 januari de allerlaatste mogelijkheid zijn om nog even een fysieke, 'niet-essentiële' winkel in te lopen. Maar wat nou als het gescoorde item toch niet helemaal goed bevalt? Na 19 januari is de door winkeliers vaak gehanteerde termijn van 30 dagen immers verstreken...

Ruilen is een service

Wettelijk zit het eigenlijk zo: heb je iets gekocht in een winkel? Dan geldt: koop is koop. Officieel heb je geen bedenktijd naderhand. Een product ruilen of terugbrengen is echt een service, maar geen recht. Als je online, telefonisch of aan de deur iets hebt aangeschaft, dan heb je wel een wettelijke bedenktijd van veertien dagen.

Veel winkeliers bieden wel de mogelijkheid om klanten iets terug te laten brengen, maar alleen onder bepaalde voorwaarden. Bijvoorbeeld dat het product niet gedragen, gebruikt of beschadigd mag zijn en dat je het item als consument binnen 30 dagen moet terugbrengen.

Omruilingen opgeschort

Hoe gaat dat na deze harde lockdown dan in z'n werk? Veel winkels waar ruilen onder bepaalde voorwaarden is toegestaan, laten de termijn weer ingaan op de dag dat de winkels opnieuw open mogen. Action schrijft bijvoorbeeld: "Omruilingen en terugbetalingen van artikelen die vóór de sluiting zijn gekocht, zijn opgeschort. Bewaar je kassabon en het artikel, de winkelmanager zal je verzoek kunnen verwerken zodra onze winkels weer open zijn."

De Consumentenbond laat telefonisch weten dat het onvoorziene situaties als deze harde lockdown altijd lastig te zeggen is waar je als koper recht op hebt. Maar in principe geldt: als in de voorwaarden van de betreffende winkel staat dat je als klant binnen een bepaalde termijn een product mag ruilen, dan mag je de winkelier daar aan houden. Als je door een situatie als deze je niet op dit recht kunt beroepen, dan mag dat termijn ook niet vervallen.

Op deze manier schakel je je werk uit tijdens je welverdiende vakantie:

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Bron: Consumentenbond & Action. Beeld: iStock

Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden