PREMIUM40-plus en succesvol op TikTok

Linda (50): “Ik laat zien dat de zorg een mooi beroep is”

null Beeld

De hele wereld lijkt wel op TikTok te zitten. Niet alleen pubers, maar ook vrouwen van veertig jaar en ouder. Linda vertelt hoe zij succesvol werd op dit medium.

Eva Breda en Chanan Foppen
null Beeld Privébezit
Beeld Privébezit

Zuster Linda van Eerten (50) laat op haar account @zuster_linda zien dat werken in de zorg echt niet alleen zwaar en serieus is. Samen met haar collega’s maakt ze vrolijke video’s vanaf de poli. 37.700 volgers

“Toen ik dit jaar vijftig werd, moest ik werken. Mijn collega’s versierden de ziekenhuisafdeling met slingers en hilarische foto’s van mij. Ik plaatste het op TikTok en de felicitaties stroomden binnen. Op zo’n moment voelt het alsof ik iemand anders’ leven leef. Ik, een verpleegkundige uit Flevoland, heb gewoon 37.000 volgers op TikTok. Het blijft onwerkelijk. Twee jaar geleden praatte mijn 16-jarige zoon veel over TikTok. ‘Mag ik eens zo’n filmpje zien?’, vroeg ik hem. Hij liet een video zien waarin hij samen met een vriend een trendy dansje deed. ‘Dat kan ik ook!’, riep ik stoer. Zijn reactie? ‘Succes, mam.’ Hij maakte een TikTok-account voor me en ik stuurde gekscherend zijn video naar mijn collega’s: ‘Meiden, oefen maar alvast. Morgen gaan we dit dansje doen!’. Zo gezegd zo gedaan. Dit was aan het begin van de coronatijd. In het ziekenhuis werd de zorg afgeschaald, moesten we afstand houden en mondkapjes dragen. Het was een zware tijd. Het was heerlijk om na een heftige werkdag samen met de andere verpleegkundigen even lol te maken. ‘Dit moeten we vaker doen!’ besloten we. Na een paar weken hadden we honderd volgers. Trots dat we waren! Nu twee jaar later, zijn het er tienduizenden.

null Beeld

Mijn collega’s en ik doen dansjes en maken herkenbare video’s over de zorg. Laatst maakten we bijvoorbeeld een filmpje over ‘die arts met wie je geen discussie wil’. Daarin zie je hoe mijn collega’s en ik ons verstoppen als de arts binnenkomt. Ook maken we soms een leuke sketch door bijvoorbeeld een bekende scène van André van Duin na te synchroniseren. Eigenlijk maakt het niet uit wat we maken: we willen vooral lol hebben. Soms worden mijn video’s wel 800.000 keer bekeken! Mijn zoon vindt het ongelooflijk stoer dat ik zo’n hit ben op TikTok. ‘Lin, wij zijn je grootste fan, hoor’, roepen zijn vrienden als ze me zien. Ze hebben zelfs gevraagd of ik eens samen met hen een video wil maken. Hoe leuk!”

Groot compliment

“‘Wat heerlijk om te zien dat jullie op de werkvloer zo veel lol hebben’, hoor ik vaak. ‘Hebben jullie nog een vacature?’. Patiënten vinden het hilarisch als ze ineens tegenover mij zitten. Anderhalf jaar geleden kreeg ik zelfs een mailtje van de communicatieafdeling van het ziekenhuis. Even was ik bang dat ze me zouden vragen om te stoppen met TikTok, maar ze vroegen me juist om er alsjeblieft mee door te gaan. Na het maken van een paar goede afspraken, weliswaar. Maar dat was toch wel een groot compliment. Dit begon natuurlijk als een grapje, maar dat ik nu elke dag mensen kan laten lachen, vind ik heel bijzonder. Ik heb via TikTok contact met zorgmedewerkers door het hele land die zeggen dat ze zo genieten van mijn herkenbare video’s en die nu ook lollige dansjes met collega’s doen om te ontspannen. Maar natuurlijk is niet iedereen enthousiast. ‘De druk in de ziekenhuizen is toch zo hoog? Waarom hebben jullie hier tijd voor?’, hoor ik weleens. Onze video’s nemen we vaak binnen vijf minuutjes op na werktijd of in de lunchpauze. En dan nog: juist in een beroep waarin de druk hoog ligt en je te maken hebt met ziektes en zware gesprekken, is zo’n uitlaatklep belangrijk. Daarbij laten mijn video’s zien dat, ondanks alles, de zorg een mooi beroep is waar een leuke sfeer heerst. Als ik lees dat mensen hopen mij aan hun bed te treffen als ze ooit in het ziekenhuis belandden, denk ik dat die boodschap aankomt.”

null Beeld

3 vragen over TikTok aan socialmedia-expert Kirsten Jassies

Waarom zouden 40-plussers ook eens een kijkje moeten nemen op TikTok?

“Tiktok is een snelle – en verslavende – versie van Netflix. Dat klinkt niet per se positief, maar geloof me: het is heerlijk. De app heeft snel door waar jouw interesses liggen en schotelt je een feed voor met video’s die daarop aansluiten. Dus als jij gek bent op koken, heb je straks een feed vol met heerlijke recepten. Daarbij maken we bijna allemaal de hele dag door foto’s en video’s. Deze kun je uploaden in TikTok. De app doet dan zelf een suggestie voor een leuk achtergrondliedje en monteert jouw beelden op de beat achter elkaar.”

null Beeld

Wat is het geheim van een goede TikTok-video?

“Hoe leuk het ook is om zomaar een video te maken, dat is niet altijd wat de persoon aan de ­andere kant van het scherm wil zien. Een goede TikTok-video bevat altijd iets wat een ánder wil weten. Een huishoudhack, een levensadvies, een reistip… Zo zie je tegenwoordig veel video’s met ‘de drie mooiste plekken om te bezoeken in Barcelona’ of ‘de leukste koffietentjes van Middelburg’. Maak je bijdrage dus informatief. Voor je het weet ga je viral, zelfs als je nog geen volgers hebt kan dat gebeuren.”

Welke TikTok-trends of -accounts ­moeten we in de gaten houden?

“Reistips! Ga je naar Schotland? Zoek #Schotland op TikTok op en je krijgt plekken te zien die je echt moet bezoeken. Verder is het account @ ­depensionadas geweldig. Deze twee gepensioneerde vrouwen genieten in hun video’s van het leven. Ze zijn nog maar net begonnen, maar het belooft al veel goeds. O, en volg @Bamifit. Zij maakt recepten en gebruikt ­verrassende smaakcombinaties.”

null Beeld
null Beeld
  • TikTok is met ruim 1,4 miljard gebruikers wereldwijd een van de grootste socialemedia­platforms. In Nederland alleen al zijn er meer dan 3 miljoen mensen met een TikTok-account, vooral kinderen en jongeren. Maar er zijn zeker ook volwassenen die losgaan met leuke en nuttige video’s.
  • Het van oorsprong Chinese TikTok was ooit bedoeld om op muziekfragmenten van 15 seconden te dansen en playbacken. Inmiddels heeft de app veel meer mogelijkheden en kun je filmpjes van wel drie minuten maken, met allerlei soorten muziek, ­geluiden, ­filters en effecten. Het is dan ook allang geen app meer waarop je enkel wat danst of playbackt.
  • Je vindt er kookvideo’s, boekentips, beautyhacks, geschiedenisfeitjes, grappige typetjes en herkenbare sketches. Wil je weten hoe je het beste een restje rijst opwarmt? TikTok weet raad (leg er een ijsklontje op en zet het een minuut in de magnetron). Hoe je van die puffy wallen afkomt? Een bevroren komkommer doet wonderen. Wil je ook eens leren hoe je je eyeliner in een strakke lijn aanbrengt? Een make-upartist doet het voor. Ook de Nederlandse Nikkie (@ nikkietutorials) boert met haar make-uplooks goed op het videoplatform. Zij heeft ruim 6 miljoen volgers.
  • Vind je een TikTok-video leuk, dan kun je hem liken en eventueel doorsturen. Of je gaat zelf aan de slag en verwerkt je eigen vakantiefilmpjes, herinneringen met vriendinnen of leerzame lessen in een video.
    tiktok.com
null Beeld
  • Een tiener kijkt gemiddeld zo’n 70 TikTok-video’s per dag
  • TikTok-gebruikers spenderen 27 uur per maand op het platform
  • 3 miljoen Nederlanders gebruiken TikTok, 1,6 miljoen doen dat zelfs elke dag
  • De eerste 3 seconden van een TikTok-video zijn het allerbelangrijkst: sleep je publiek naar binnen!
  • Ouderen zitten zo’n 85 minuten per dag op social media, jongeren 156 minuten
  • Van de 1,4 miljard TikTok-gebruikers zijn 3 miljoen fulltime content makers
  • Bijna de helft van die content makers verdient meer dan 50.000 dollar per jaar met TikTok
  • #recipe, #motivation, #lifehack, #happyathome en #photography zijn een paar van de populairste hashtags

Uit: Tiktologie van Kirsten Jassies € 20,- (Uitgeverij Snor)

Klik hier en volg Libelle op TikTok voor het laatste BN’er nieuws, lifehacks, tips van sportvlogger Stijntje, de mening van ons mannenpanel en nog héél veel meer.

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden