null Beeld

Met deze slimme trucs val je af zonder er heel veel voor te doen

We zitten veel, sporten te weinig en diëten lukt in het begin, maar loopt vaak op teleurstelling uit. Herkenbaar? Met deze slimme trucs val je af, zonder er (heel) veel voor te doen.

Vera Klandermans

In de video zie je 3 oefeningen om je buikspieren te trainen van sportvlogger Lot.

Van het moment dat je opstaat totdat je gaat slapen kun je heel wat calorieën verbranden, blijkt uit een artikel van Healthista.com. Bij sommige tips wordt er iets meer gevraagd dan andere, maar het levert wel veel op!

06:45 uur - uit de veren en in de (sport)kleren

Ga voordat je onder de douche springt of koffie zet eerst een blokje om, laat de hond uit, doe een 7 minute work-out of volg een yoga-les via Youtube. Licht sporten of bewegen op een lege maag bevordert de verbranding van vet als bron van energie. Doe het buiten! Zo begin je de dag niet alleen fit, je pakt ook nog wat vitamine D mee.

07:30 - uur power-ontbijt met eieren

Met een goed ontbijt start je de motor van je lichaam en geef je je stofwisseling een seintje om aan de slag te gaan. Hoewel met een bak yoghurt met fruit niets mis is qua voedingswaarde, is volgens dokter Nigel Turner, die onderzoek doet naar metabolisme aan het Garvan Insitute in Australië, een geroosterd broodje met 2 eieren (liefst scrambled) beter. Want, zo zegt hij: "Dan zit je langer vol."

7:45 uur - drink groene thee

Uit onderzoek blijkt dat als je 2 kopjes thee drinkt per dag, je langer leeft. Maar groene thee heeft meer voordelen. Het versnelt de vetverbranding en het verbetert en verhoogt de stofwisseling met 100 calorieën per dag. Fijne gedachte, want hierdoor kun je in 3 maanden al snel anderhalve kilo kwijtraken. Niet slecht!

08:00 - douche koud

Niet onze favoriet, maar als het echt werkt... Sluit elke ochtend je doucheritueel af met een ijskoude douche van 30 seconden. Uit een studie van The New England Journal of Medicine blijkt dat je met een koude douche 'bruin vet' activeert. Ons lichaam heeft 2 soorten vetweefsel, wit vet en bruin vet. Het witte vet dient als opslag voor vetten (worden we dik van), terwijl het bruine vet zorgt voor het warm houden van je lichaam door de verbranding van vetten en glucose. Als je koud doucht, 'eet' bruin vet het witte op. Dus hoe meer bruin vet er in je lichaam komt, hoe hoger je metabolisme. Hoe meer je rilt, hoe beter het bruine vet wordt geactiveerd en wordt aangemaakt.

10:30 - beweeg elke 2 uur

Beweging zit al in de kleinste dingetjes: loop naar collega's in plaats van ze te mailen, haal vaker water, schep een luchtje na de lunch en neem de trap in plaats van de lift. Volgens onderzoekers in een Brits magazine geef je met 5 keer per dag traplopen (2 minuten per sessie) je metabolisme een boost.

13:00 uur - lunch: de perfecte vetverbranding

Kies als lunch peulvruchten zoals kidneybonen, linzen, wittebonen en of kikkererwten. Maak het af met wat makreel, spinazie en of pompoenpitten. Niet alleen lekker, al deze producten bevatten magnesium dat je lichaam nodig heeft om vet te verbranden.

15:00 uur - wiebelen en tikken maar!

Het kan wellicht wat irritant zijn voor collega's, maar tikken met een pen, wiebelen op je stoel, je been continu laten trillen of gewoon niet kunnen stilzitten helpt lichaamsvet te verbranden.

16:30 - het 4-uurtje

Tussen 15:00 uur en 17:00 uur is je maag leeg. Tijd voor een 4-uurtje. Om niet te grijpen naar een stuk chocolade zijn er goede alternatieven zoals een stengel bleekselderij of een wortel. Saai, maar het werkt even goed als iets zoets, of zelfs beter!

17:30 uur - een mini work-out

2 keer in de week 25 minuten sporten zoals fietsen of een interval training in de sportschool is volgens dokter Turner al voldoende om je spieren een boost te geven. Nog beter: pak elke dag de fiets of ga wandelen! Een betere (gratis) work-out krijg je niet!

19:30 uur - eet licht en pittig

Pittig eten stimuleert de stofwisseling met 20%. Ga voor gestoomde chili zalm, een geroosterd paprikaatje, tomaten en een kopje bruine rijst. Voeg een dressing van limoensap, sojasaus en gehakte rode pepers toe. Hou je niet van pittig eten? Ook kaneel, gember, mosterd, mierikswortel en kurkuma hebben een positief effect op de stofwisseling.

22:30 uur - hup, naar bed!

Kruip eens vroeg onder de wol en trek vooral geen kleren aan. ’s Nachts koelt je lichaam af, waardoor groeihormonen toenemen en het cortisolniveau afneemt. Die factoren zorgen voor een goed slaappatroon en voor de productie van het bruine vet. Probeer ook eens op je rug te slapen, zo krijg je minder rimpels. Het proberen waard!

Bron: Daily Mail, Mens en gezondheid.nu Beeld: Peter Kooijman

Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden