null Beeld

Met dit kooktrucje halveer je de calorieën in je rijst

Een kop witte rijst bevat al gauw zo'n 200 calorieën, en dan heb je de rest van wat er op je bord ligt nog niet geteld. Maar wat als je dit aantal calorieën op een natuurlijke manier zou kunnen halveren?

Het is een eenvoudig trucje dat de College of Chemical Sciences in Sri Lanka ontdekte: voeg een theelepel kokosnootolie toe aan het kookwater van een halve kop witte rijst en laat dit langzaam gaar koken.

Even wachten

Ideaal zou in totaal 40 minuten zijn. Stop de rijst daarna in de koelkast voor 12 uur, en het aantal calorieën verdwijnt als sneeuw voor de zon. Wetenschappers stelden dalingen tot 60 procent vast. Helemaal fijn: de nieuwe samenstelling van de rijst wijzigt niet als je het eten opnieuw opwarmt, dus je hoeft je rijst niet koud te eten.

De uitleg

Hoe het kan? Dat is best ingewikkeld. Rijst bestaat uit zetmeel, waarvan een deel verteerbaar is en een deel niet. Dit verteerbare deel wordt niet omgezet in suiker en opgenomen in je bloedbaan. Hoe meer onverteerbaar zetmeel de rijst bevat, hoe minder calorieën je uiteindelijk consumeert. Wetenschappers hebben nu een manier ontdekt om de verteerbare zetmeelmoleculen om te zetten in onverteerbare moleculen - dit gebeurt dankzij de kokosolie, dus. Weer wat geleerd, nietwaar?

Vind je dit te ingewikkeld? Er is ook een andere oplossing: maak rijst van bloemkool.

LEES OOK:

De leukste artikelen van Libelle Daily in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan op Libelle.nl/nieuwsbrief.

Bron: Good Housekeeping, ACS. Beeld: iStock

Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden