null Beeld Ester Gebuis
Beeld Ester Gebuis

column

Sylvia: “De hele zijkant van het pak havermelk is bedrukt met hinderlijk gepoch”

Ze is getrouwd, heeft een dochter (23), twee zoons (19 en 17) en katten Lola en Siepie. Deze week schrijft Sylvia Witteman (55) over haar tweestrijd met havermelk.

Mijn moeder had, lang geleden in de jaren 70, een stelregel: koop nooit iets waarvoor reclame wordt gemaakt. Reclame maken kost geld, en dat geld betaalt degene die dat product koopt. Ze had gelijk. Wij kinderen kregen dus géén King Corn-brood (terwijl ons buurjongetje écht Japie heette!), geen Calvé-pindakaas en geen Tjolk. “Je kunt net zo goed een scheutje limonadesiroop door de melk roeren”, zei mijn moeder dan.

Mijn moeder geloofde dan wel niet in reclame, maar Joris Driepinter was boven elke verdenking verheven. Kokhalzend werkte ik een half glas naar binnen en gaf de rest stiekem aan mijn broer. Vanaf mijn twaalfde heb ik helemaal geen melk meer gedronken, op een scheutje in de koffie na.

Holy havermelk

Meer dan twee kopjes koffie per dag heb ik nooit gedronken, want ik werd er altijd een beetje misselijk van. Pas een paar jaar geleden kwam ik er bij toeval achter dat die misselijkheid niet van de koffie kwam, maar van dat scheutje melk. Ik was bij een vriendin die alleen havermelk in huis had. Ze deed het, schuimig geklopt, door mijn koffie en ik was verrast: niet alleen smaakte die havermelk veel lekkerder dan gewone melk, ik werd er ook nog eens niet misselijk van! Er ging me een groot licht op. Ik kan gewoon geen melk verdragen. Dat is geen schande, ik ben zeker niet de enige. Ik kocht een pak havermelk en leefde nog lang en gelukkig.

Irritante reclame

Nee, dat is niet waar. Want die havermelk die mij zo goed bevalt, voert een irritante reclamecampagne. Alleen dat pak zelf is al bedrukt met lawaaiige opschriften in het Engels, met veel te veel uitroeptekens: ‘Wow, no cow!’ en ‘Powered by plants!’. Zelfs de merknaam draagt een uitroepteken en de hele zijkant van het pak is bedrukt met hinderlijk gepoch. Nog erger zijn de posters die door de hele stad hangen, vol uitroeptekens: ‘OMG! HEB JE DIT ECHT GELEZEN? GEWELDIG!’, staat er dan. Of: ‘DEZE ADVERTENTIE HEEFT ONS BELACHELIJK VEEL GELD GEKOST. NU MAAR HOPEN DAT IEMAND HEM ZIET!’.

Huismerk havermelk

Ik dacht aan het advies van mijn moeder. Ik koop dat merk niet meer, besloot ik. Ik kocht havermelk van een huismerk. Ik vond het vies. Ik probeerde nóg een ander merk. En nóg een, en nóg een. Ik probeerde sojamelk, rijstmelk: allemaal vreselijk vies. Behalve dus die van dat ene merk. Nu doe ik twee weken met een liter, dus het hoeft niet vaak. Maar als ik zo’n pak in mijn winkelkarretje leg, kijk ik altijd even om me heen of mijn moeder het niet ziet.

Lees ook elke week de column van Wieke Biesheuvel op libelle.nl/wiekebiesheuvel of via de Libelle-app.

Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden