null Beeld

Veranderen doe je zo!

Moeilijk hoor, veranderen. Toch kan het geen kwaad om het eens te proberen. Het kan zelfs allerlei nieuwe inzichten geven. Hoe je verandert? Nou, zo! 

Elselien van Dieren

Relatie

Alleen nog maar samen op de bank zitten, kan het gevoel geven dat de verbinding weg is. Hoe krijg je weer contact met elkaar? Voor veel mensen helpt het om samen dingen te gaan doen. Maar maak dat nou eens heel concreet: wát wil je samen doen? En hoe vaak? Een keer per maand samen uit eten? Op zaterdag een televisieloze avond? Een wekelijkse cursus volgen? Zijn jullie eruit, plan het dan ook in. Niet eenmalig, maar meteen voor een half jaar vooruit. Dat voorkomt dat het bij één opleving blijft waarna je weer samen op de bank ploft. Een ander simpel trucje om meer verbinding tot stand te brengen, is elke dag heel bewust vragen hoe zijn dag was. Of elke dag 3 complimentjes geven. Dat kan in het begin geforceerd aanvoelen, maar voor je het weet is het een positieve gewoonte. De kans is groot dat je partner die vanzelf overneemt.

LEES OOK: 8 REDENEN WAARDOOR JE TOCH NIET AFVALT

Thuis

Het huis altijd maar een zooitje? Ook dat kan anders. Maar bedenk van tevoren goed wat de bedoeling is. We dromen allemaal weleens van een huis zoals in een magazine, maar past dat wel bij wie je bent? Zo’n beeld kan ervoor zorgen dat we er helemaal niet meer aan beginnen: onhaalbaar, dus laat maar. Houd het daarom kleiner en concreet. Wat moet als eerste worden aangepakt? En wat is daarvoor nodig? Wie bijvoorbeeld gek wordt van al die schoenen in de gang, kan ten eerste een schoenenkastje kopen. Slingeren er overal tijdschriften rond, koop dan een lectuurbak. Zo simpel kan het zijn. Denk ook niet: vandaag ruim ik een hele kamer op. Plan een kastje of lade per dag. Dat kan in 10 minuten gebeurd zijn en is veel makkelijker vol te houden. En wees trots op jezelf. Doe af en toe dat kastje weer open: ziet dat er even opgeruimd uit! Dat motiveert om de dag erna het volgende stapje te zetten.

Gezin

Pubers in huis? De kans is groot dat niemand zich het laatste gezinsuitstapje nog kan herinneren. Terwijl jullie op vakantie echt samen waren, zit iedereen thuis al snel weer op zijn eigen eilandje met zijn eigen beeldscherm. Afrekenen met dat los-zand-gevoel? Ook dan komt het weer neer op: maak het concreet. Maar dan nu met z’n allen. Ga om de tafel zitten en maak met elkaar plannen, met voor elk wat wils. Daarna kan de kalender op tafel: elke eerste zaterdag van de maand is het voortaan gezinsdag.

LEES OOK: WAAROM RUST PAKKEN ZO GOED IS (EN HOE JE DAT DOET)

Vriendschappen

Vriendschappen zijn onmisbaar, maar ze kosten ook tijd en energie. Wie altijd maar ‘ja’ zegt terwijl hij eigenlijk soms ‘nee’ bedoelt, kan zichzelf de gewoonte aanleren om standaard te antwoorden met: “Ik kom erop terug.” Oefen het desnoods elke dag even voor de spiegel: “Ik kom erop terug. Ik kom erop terug.” Zo’n antwoord geeft de kans om even na te denken of we iets echt willen of niet. Het geeft ook de gelegenheid het juiste antwoord te formuleren: “Nee, ik heb geen tijd om met je te winkelen, maar een kopje koffie moet lukken.”

Vrije tijd

In de vakantie zagen we het nog zo voor ons: voortaan niet meer elke avond voor de televisie ploffen, maar lekker tijd besteden aan die hobby. Maar eenmaal weer thuis lokt na de afwas toch telkens die matige B-film. Zonde toch? Bij dit soort gedragsveranderingen kunnen huisgenoten uitstekend van dienst zijn. Maak eerst de wens concreet (ik wil op dinsdag- en donderdagavond tijd aan mijn hobby besteden) en vraag dan aan de anderen om je eraan te helpen herinneren. En dan mogen ze best fungeren als strenge stok achter de deur: "Je zou toch aan je hobby? Nou, hup, geen smoesjes, van die bank af!"

Werk

Sluiten de werkzaamheden niet meer aan bij je wensen en ambities? Met een vaag ‘ik wil wel wat anders, denk ik’ kan een baas werkelijk niets. Dat vergt dus een betere voorbereiding. Maak een lijstje met de taken die je graag zou willen doen, mét daarbij waarom je dat goed kunt en waarom het goed zou zijn voor het bedrijf. Zo is het makkelijker te ‘verkopen’ aan de leidinggevende. Manage verder de eigen verwachtingen: dit soort veranderingen gebeurt niet van vandaag op morgen. Heeft de baas twijfels, stel dan voor het een tijdje te proberen om te kijken hoe het gaat. Zit het er nu echt niet in? Spreek dan af op welke termijn jullie er op terug zullen komen.

LEES OOK: HENRIËTTE ZORGT VOOR HAAR BROER. "DAT ZOU HIJ OOK VOOR MIJ GEDAAN HEBBEN"

Gezondheid

Het goede voornemen om meer te gaan bewegen? Dan kunnen we het beste voor een sport zorgen die helemaal bij ons past. We zijn nou eenmaal niet allemaal marathonlopers: we kunnen ons wel voornemen er een te worden, maar wie niets met rennen heeft, heeft grote kans af te haken. Een maand besteden aan proeflessen hier en daar is dus zeker aan te raden. Zoek ondertussen wel naar de grootst mogelijke kleine stap die meteen kan worden gezet: neem voortaan bijvoorbeeld alleen de trap. Of ga 2x per week een blokje om. Zo ben je alvast letterlijk en figuurlijk ‘in beweging’.

Hulptroepen

En: schakel hulptroepen in, zoals iemand die af en toe zegt: "Zou jij niet meer gaan bewegen?". Of beter nog: regel een hulptroep om sámen mee te gaan sporten. Tegen een ander is het nou eenmaal moeilijker ‘nee’ zeggen dan tegen jezelf. Net als bij bewegen is ook wat diëten betreft te grote stappen willen zetten een recept voor mislukking. Begin daarom bijvoorbeeld met het schrappen van één concreet voedingsmiddel: vanaf vandaag geen frisdrank meer. Pas als die gewoonte is ingesleten, kan de volgende stap worden gezet. Wees niet te streng: spreek bijvoorbeeld met jezelf af dat je een dag per week mag zondigen. Zo’n dag om naar uit te kijken zorgt dat we het de overige dagen makkelijker volhouden. Maar wat ook kan werken, is straffen. Voor sommige mensen is de afspraak ‘als ik weer een glas cola neem, maak ik € 5,- over naar een goed doel’ een effectief middel om de frisdrank in de koelkast te laten staan.

Geestelijke rust

Het zen-gevoel van de vakantie vasthouden in plaats van altijd maar door te jakkeren? Leer dan de gewoonte aan om per dag 3 dingen op te schrijven die goed gingen of waarvoor je dankbaar bent. Dit soort reflectiemomenten roepen het jagen en vliegen bijna vanzelf een halt toe.

CHECKLIST NAAR VERANDERING

Stap 1

Schrijf op waarom je vindt dat het anders moet. Wat wil ik heel graag? Waar verlang ik naar?

Stap 2

Schrijf op hoe het nieuwe gedrag eruitziet. Wat doe ik dan? Met wie ben ik? Waar ben ik? Wanneer is dat?

Stap 3

Bedenk welke stappen er moeten worden gezet om het doel te bereiken. Bedenk dan wat de grootst mogelijke kleine stap is die vandaag al gezet kan worden.

Stap 4

Vertel het anderen. Vraag om steun of hulp en vertel wat je nodig hebt om de gedragsverandering vol te houden.

Stap 5

Stel jezelf beloningen in het vooruitzicht. Bedenk eventueel ook een straf voor als het niet lukt.

Stap 6

Blijf gaandeweg toetsen: wil ik dit echt, word ik er blij van? Bij wie er niet blij van wordt, gaat de verandering niet lukken.

Ver-ikken

Veranderen is eigenlijk een misleidend woord. Veranderen. Alsof het om iemand anders gaat. Houd de komende tijd eens ver-ikken in het hoofd. Want uiteindelijk hebben we alleen zelf invloed op ons eigen gedrag. “Ik ga ver-ikken.”

Libelle's Elselien, Susan en Helene gaan ook de uitdaging aan: zij willen iets aan zichzelf veranderen. Elselien wordt attenter, Susan wordt zen en Helene stopt met snoepen. De komende weken lees je op Libelle.nl hoe het met ze gaat.

Tekst: Femke van der Laan. Met dank aan: verandercoach Nicole Offenberg

Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden