null Beeld

Waarom rust pakken zo goed voor je is (en hoe je dat doet)

Als je het te druk hebt om nog te kunnen genieten is het hoog tijd om rustmomenten in te bouwen. Daarvoor hoeven we echt niet op een berg in Tibet te gaan mediteren. Dat kan gewoon tijdens het opvouwen van de was.

Elselien van Dieren

‘Druk, druk, druk.’ Dit statement, vaak op ietwat zuchtende toon uitgesproken, is typerend voor deze tijd. Dat blijkt ook uit de 2-jaarlijkse arbeidsmarktrapportage van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP). Sinds 1986 is het deel van de beroepsbevolking met een baan gestegen van 64 naar 79%: huishoudens zijn opgeteld (beide partners samen) meer uren gaan werken, van 44 naar 51 uur per week.

Altijd weer die smartphone

Een andere oorzaak van de toenemende drukte, is onze nieuwe beste vriend: de smartphone. Want laten we eerlijk zijn: wie checkt er nou niet tijdens het wachten in de rij voor de kassa nog even zijn mailtjes en wie staat er niet regelmatig te whatsappen in de wachtkamer van de tandarts? Reuze efficiënt toch? Maar daar valt over te twisten. Ja, druk is goed, want het betekent dat je een flink gevuld sociaal leven hebt, mensen op je rekenen en er hard gewerkt wordt. Maar net zoals onze telefoons dagelijks even opgeladen dienen te worden zodat ze niet leeg raken, zo moeten wij, immer drukke mensen, tussen al dat rennen en vliegen regelmatig even stilstaan. Om het vol te kunnen houden. En het motortje te laten draaien. En laat dat nou helemaal niet zo ingewikkeld zijn.

4 MANIEREN OM ECHT EVEN STIL TE STAAN:

  • Voor even in het hier en nu Haast ervaar je als je constant bezig bent met gisteren of morgen, bezig om het nu te willen veranderen. Mindfulnesscoach Ed Caffin: “Het mooie van mindfulness is dat je het heel makkelijk in je dagelijks leven kunt toepassen. Neem nu het de was opvouwen. Juist met dit soort klusjes hebben we de neiging om gehaast te doen. Hup, hup, dan is het maar gedaan. Maar wat als je het vertraagt? Met je aandacht naar je handeling gaat, de structuur van de stoffen voelt, je bewust wordt van de zachtheid, de geur. Je staat dan even stil, je stapt uit je gedachten en ziet wat er is. Op deze manier kunnen saaie haastklusjes iets moois worden en kun je ze gebruiken om even stil te staan."
  • Een andere routeEen andere fijne oefening om even uit de dagelijkse hectiek te stappen, is de zogenaamde habit releaser. Ofwel het welbewust doorbreken van gewoontes. Want juist bij de dingen die we op de automatische piloot doen, verliezen we het contact met het moment. "Het is dan een beetje alsof je op de slaapstand staat: je hoeft niet na te denken over wat je aan het doen bent, dus heb je lekker denktijd over die je kunt besteden aan wat er hierna weer op het programma staat", zegt Caffin. Volgens hem werkt het heel verfrissend om dagelijkse gewoontes regelmatig te doorbreken. "Neem eens een andere route naar je werk, ga aan tafel op een andere plek zitten, doe een keer wandelend boodschappen in plaats van op de fiets. Zo bied je jezelf een ander perspectief en doorbreek je de dagelijkse gejaag even met nieuwe frisse indrukken. Juist dit soort kleine momentjes, die je heel even uit de hectiek halen, zijn een goed tegengif tegen drukte en stress."
  • Eet een appelMensen die een enorme to-do-lijst hebben of alles voor iedereen goed willen regelen, slaan regelmatig pauzes over. Terwijl pauzes zo belangrijk zijn: ze zorgen ervoor dat je even afstand neemt van je werk, waardoor je na de pauze anders naar je werk kijkt en je productiviteit omhoog gaat. Neem daarom altijd lunchpauze en tussendoor minipauzes door bijvoorbeeld een appel te eten, rustig koffie te halen of een rondje te lopen.
  • 1 ding tegelijkDus niet appen tijdens het boodschappen doen, mailen onder het fietsen en bellen terwijl je achter het fornuis staat. Want het is niet alleen heel vermoeiend, volgens psychiater Edward Hallowell werkt het ook niet. In zijn boek CrazyBusy: overstretched, overbooked, and about to snap! omschrijft hij multitasken als een ‘mythische activiteit waarbij mensen geloven dat ze 2 of meer taken op hetzelfde moment kunnen uitvoeren’. Multitasken is overigens wel uiterst verslavend, zo meent hij. Allereerst geeft het doen van veel dingen tegelijk een adrenaline-kick. Ten tweede geldt het als een statussymbool. "Maar prestaties worden er minder door", zegt Hallowell. "Bovendien beperkt multitasken je geheugencapaciteit en verhoogt het gevoelens van onrust of zelfs angst."

Telefonisch mediteren

Gebruik die smartphone eens voor iets anders. Om eens wat gas terug te nemen, bijvoorbeeld. Dat kan met deze apps.

* Buddhify

Op deze app vind je talloze meditaties die je via je koptelefoon kunt beluisteren waar je ook bent, achter je bureau op je werk, in de trein, tijdens het koken. Ze helpen je even rustig te worden en op te laden tussen je bezigheden in. Bekijk de app hier.

* Headspace

Met Headspace krijg je je eigen persoonlijke trainer die je helpt je mind te trainen en beter om te gaan met stress en de drukte van alle dag. Met de gratis versie doe je 12 dagen lang 2x per dag een 10 minuten durende minimeditatie. Bekijk de app hier.

* Freedom

Met deze app blokkeer je op gezette tijden het internet op je computer of telefoon om even niet afgeleid te worden en in alle ‘vrijheid’ te doen wat je eigenlijk moet doen. Bekijk de app hier.

BEKIJK OOK DEZE VIDEO:

Heb je vaak last van stress? Dokter Rutger vertelt in deze video hoe je dat kunt voorkomen.

LEES OOK:

De beste artikelen van Libelle ontvangen in je mailbox? Meld je aan voor onze nieuwsbrief.

Tekst: Nienke Pleysier. Bewerking: Elselien van Dieren. Beeld: iStock

Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden