null Beeld

Waarom wandelen (juist nu) het beste idee is

Last van coronakilo's? Ga lekker wandelen! Het is in deze anderhalvemetersamenleving een veilige bezigheid. Bovendien bouw je er conditie mee op en je verbrandt de nodige calorieën. Met Startpagina.nl ga je goed voorbereid op pad.

Als we denken aan bewegen, komt al snel de sportschool in onze gedachten. Of we leggen onszelf op dat we moeten hardlopen. Terwijl wandelen ook hartstikke gezond is. Natuurlijk verbrand je met een halfuurtje hardlopen meer dan met een halfuurtje wandelen. Maar wandelen houd je veel makkelijker langer vol en het kan elke dag (terwijl hardlopers vaak rustdagen in hun ritme moeten opnemen).

Wandelen is goed voor de hersenen

Dat een dagelijks ommetje doen goed is voor je fysieke en mentale gezondheid, benadrukt ook neuropsycholoog Erik Scherder. "Bij matig intensieve beweging zul je meer productiviteit en creativiteit ervaren. Je hart gaat beter werken en pompt je bloed via de carotis (de halsslagader) naar je hersenen. Dit zorgt dat je hersenen beter doorbloed raken.” Wandelen is goed voor bijna alles: het versterkt de spieren en botten en vermindert de kans op osteoporose (botontkalking), het verlaagt de bloeddruk en het cholesterolgehalte in het bloed, vergroot het vermogen van de longen om zuurstof op te nemen, verlaagt het risico op diabetes type 2, werkt tegen stress en depressieve gevoelens, stimuleert de stofwisseling en het verbetert de nachtrust. Bovendien kun je met een uur stevig wandelen (5 kilometer per uur) ongeveer 240 calorieën weglopen.

De schoen, de sok

Denk overigens niet dat je voor wandelen geen voorbereiding nodig hebt. Het is heel belangrijk om het juiste schoeisel aan te schaffen. Als je een lange, intensieve wandeling gaat maken, is een zwaardere bergschoen bijvoorbeeld een goede optie, maar als je slechts af en toe een flink stuk loopt, kun je beter voor een lichter paar kiezen. Laat je bij het kopen van wandelschoenen met name adviseren over de hoogte, pasvorm en de zogenaamde trekkingklasse (hoe zwaar en stijf de schoen is). Ook speciale wandelsokken zijn essentieel. Voor een stevige wandeling heb je sokken nodig die zorgen voor een goed binnenklimaat in de schoen, zodat je geen blaren krijgt. Het gaat er allemaal om je voeten zo droog mogelijk te houden, want transpiratievocht zorgt voor die irritante en pijnlijke blaren onder en op je voeten. Merino wollen sokken en synthetische sokken zijn favoriet onder veel wandelaars.

Maar waar?

Als beginnende wandelaar start je het best met kortere routes op een niet al te hoge snelheid. Opbouwen kan met speciaal daarvoor gemaakte wandelschema’s. Via Startpagina.nl zijn verschillende wandelroutes en wandelsites te vinden. Of je nu fan bent van de Hoge Veluwe of liever door het landelijke Peize in Drenthe wandelt… in Nederland is zoveel prachtigs te ervaren. Je kunt op wandelsites vaak zelf invullen hoe ver en hoe lang je wilt lopen en daarna is het alleen nog maar een kwestie van schoenen aan en gáán.

Bron: Startpagina. Beeld: iStock

Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden