null Beeld

Wordt Hans schapenhoeder in Patagonië?

online redactie Libelle Daily

"Waarom ben ik geen hersenchirurg, loodgieter of iets anders nuttigs geworden?"

Iedere week schrijft Hans een prachtige column voor Libelle. En omdat we hem jou natuurlijk niet willen onthouden, kun je ’m hier – helemaal gratis en voor niets – nog eens nalezen!

Weet u wat volgens mij typisch een mannending is? Dat je in een meeting zit met allemaal andere mannen die net als jij eigenlijk geen idee hebben waar het over gaat, maar dat absoluut nooit, nimmer zullen toegeven.

Waarom ben ik geen hersenchirurg, loodgieter of iets anders nuttigs geworden?

Zo'n meeting maakte ik gisteren mee. We bespraken uitvoerig een eindeloos saai rapport en we probeerden: a) wakker te blijven en b) met flinke regelmaat een zin uit te spreken die de indruk diende te wekken dat we de materie geheel onder knie hadden.

“Komen we nu bij het hoofdstuk brand activation en bijbehorende intrinsieke core values”, zei Robert-Jan. “Iemand daar feedback op?”

“Tja,” reageerde Tom, “ik vraag me af, hè, of hier wel voldoende rekening is gehouden met de omnichannel mix, begrijpen jullie? Zonder die mix komt die customer journey niet van de grond, toch? Jongens?”

We knikten. En ik hoorde mezelf ineens zeggen: “En is die customer journey sowieso wel goed balanced? Ik zie geen connection hier met de inner experience van die customer, zeker niet intrinsiek. Toch?”

We knikten.

En weet u wat helemaal moeilijk is om je als man staande te houden in zo'n meeting? Dat je niet alleen wakker moet blijven en dan regelmatig flink moet strooien met al die termen, maar bovenal dat je je na een tijdje niet ineens afvraagt: wat doe ik hier eigenlijk? Wat is er in mijn leven misgegaan dat ik hier zit, midden in die lawine van ongelooflijke prietpraat? Waarom ben ik geen hersenchirurg, loodgieter of iets anders nuttigs geworden? Ik was in gedachten plotseling ver van de meeting. Ik was schapenhoeder in Patagonië, lekker in de open natuur en erg nuttig, vanwege die wol waar lekkere warme truien van worden gemaakt.

“Hans, wat vind jij van de hier opgesomde key performance indicators?” vroeg Robert-Jan.

Poeh. Er zat al weinig rode draad in deze meeting, maar die draad was ik nu vanwege dat kortstondig verblijf in Patagonië geheel kwijt. Maar geen nood, daar hebben wij mannen de automatische piloot voor uitgevonden. Die ik nu dan ook gebruikte: “Ik vraag me af of het wel voldoende datadriven is.”

“Spijker op z'n kop!” zei Robert-Jan.

Soms zit er weleens een vrouw bij zo'n meeting. Maar dat werkt niet. Die vraagt dan: “Wat bedoel je daarmee?” Of, nog erger: “Ik kan dit absoluut niet volgen. Jullie wel?”

Aan het eind vroeg Robert-Jan: “Nog vragen?”

“Nee hoor, helemaal helder”, antwoordde ik.

“Goeie meeting”, zei Tom.

null Beeld


Hans Verstraaten is getrouwd. Hij is journalist en columnist voor o.a. Management Team. Lees ook zijn andere columns.

Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden