Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Zoek binnen:

Gezondheid: Déze 8 oefeningen zorgen voor sterkere been- en bilspieren

Premium

Gezondheid: Déze 8 oefeningen zorgen voor sterkere been- en bilspieren

Getrainde been- en bilspieren zijn mooi om te zien, maar zorgen ook dat we fit blijven én soepel van de bank af komen. Daarom: 8 oefeningen voor thuis. Niets anders nodig dan een stoel, een keukentrapje en een handdoek.

Makkelijk uit de auto komen, soepel opstaan van tafel, probleemloos een heuveltje op fietsen en fluitend de trap oplopen, dat willen we allemaal. Ook als we wat ouder worden. Sterke bovenbeen- en bilspieren spelen daarbij een cruciale rol. Die moeten we dus in goede conditie houden, want met de jaren neemt de spiermassa af. Tussen ons dertigste en vijftigste levensjaar verliezen we per jaar circa één procent en boven de 50 gaat het nog sneller. Dit kan leiden tot minder mobiliteit.

Wat het verschil maakt? In beweging blijven en vooral: regelmatig aan krachttraining doen. Dat zorgt voor behoud en verbetering van spiermassa en spierkracht. Daarnaast zorgt krachttraining voor sterke botten, ook iets om aandacht aan te geven bij het ouder worden. Botontkalking is immers een probleem waarmee veel vrouwen na de menopauze te maken krijgen.
Er is trouwens nóg een goede reden om krachttraining te doen. Het verlies van spiermassa gaat samen met een vertraging van ons metabolisme. Spieren houden namelijk de motor van het metabolisme op gang. Hoe meer spieren, hoe hoger het calorieverbruik (ook in rust). Door regelmatig bewegen, met name krachttraining, kun je het metabolisme verhogen.

Verder

lezen?

Dit is een Premium-artikel. In Libelle Premium vind je onze beste artikelen en video’s. Probeer nu 2 weken gratis!

€2,99

per maand

of Inloggen