Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Zoek binnen:

Eerste hulp bij nek- en rugklachten: de do’s & don’ts

Premium

Eerste hulp bij nek- en rugklachten: de do’s & don’ts

Het afgelopen corona-jaar werkten opeens veel meer mensen thuis. Al snel werd duidelijk dat minder bewegen, werken aan de keukentafel en stress vaak tot nek- en rugklachten leidt. Gelukkig is daar wel wat aan te doen.

Terwijl de een lekker onderuitgezakt het hele Netflix-repertoire afgaat, zit de ander aan de keukentafel zakelijke crises te bezweren. De gemene deler: thuiszitten, met de nadruk op zitten. Dat moet de gemiddelde rug bezuren met pijn. Nu is rugpijn op zich niets nieuws. In 2018 zag de Nederlandse huisarts ruim twee miljoen mensen (vooral vrouwen) met rug- of nekpijn. Het is de meest voorkomende aandoening van het bewegingsapparaat. “En die wordt bij een derde van de mensen niet goed behandeld”, zegt
professor Maurits van Tulder. Hij werkte mee aan een wereldwijd onderzoek over rugklachten, gepubliceerd in het tijdschrift The Lancet. “Sommige mensen krijgen een behandeling terwijl dat niet nodig is. Bovendien worden regelmatig zware pijnstillers voorgeschreven zoals morfine en oxycodon, maar die zijn al snel vreselijk verslavend, met alle gevolgen van dien.”

Bepaalde operaties en injecties zijn vaak overbodig en brengen risico’s met zich mee, stelt Van Tulder. Volgens hem is de oplossing tweeledig: geruststelling en beweging. “Vrijwel alle rugpijn gaat binnen drie maanden vanzelf over. Je kunt daar zelf ook aan bijdragen, namelijk door te bewegen, ook al doet dat pijn. Je rug is sterker dan je denkt. Doe vooral iets wat je leuk vindt. Lukt zelf bewegen niet goed, of is de pijn na een paar weken niet minder, zoek dan hulp bij een behandelaar.”

Do’s bij rugpijn:

Verder

lezen?

Dit is een Premium-artikel. In Libelle Premium vind je onze beste artikelen en video’s. Probeer nu 2 weken gratis!

€2,99

per maand

of Inloggen