Zoek binnen:

Gezondheid: Dít kan je doen tegen slapeloosheid in de menopauze

Premium

Gezondheid: Dít kan je doen tegen slapeloosheid in de menopauze

Maar liefst 60 procent van vrouwen in de overgang heeft slaapproblemen. Hoe komt dat? En dan belangrijker: wat is er aan te doen? 

Jennifer (47) heeft sinds een jaar moeite met slapen. “Ik slaap goed in, maar tussen 3 en 5 word ik – soms met spierkramp – wakker en duurt het uren voordat ik weer in slaap val. Sindsdien ben ik vaker somber, geïrriteerd en is mijn geheugen slechter.” Ook Marleen (48) lag nachtenlang naar het plafond te staren. “Het maakte me zakelijk allesbehalve scherp en tegen mijn gezin was ik chagrijnig. Via de huisarts heb ik toen 4 slaappillen gekregen. Dat hielp wel iets, maar een echte oplossing was het niet.”

Atypische klachten

Opvliegers, stemmingswisselingen, (nacht)zweten: het zijn stuk voor stuk bekende klachten die met de overgang te maken hebben. Slapeloosheid wordt in deze lijstjes met typische overgangsverschijnselen niet genoemd, terwijl het wél in de top 3 van meest genoemde klachten van vrouwen in de overgang staat. “Dit komt doordat slaapproblemen in de medische wereld worden geschaard onder atypische overgangsklachten”, legt neuroloog en slaapwetenschapper Kristel Kasius uit. “Dit betekent dat het wakker liggen óók door iets anders dan hormonale veranderingen veroorzaakt kan worden. Het is daarom belangrijk om dat eerst goed te onderzoeken.” Als we ouder worden, slapen we namelijk minder én lichter terwijl we met onze banen, turbulente pubers, hulpbehoevende ouders en kleinkinderen vaak drukker zijn dan ooit. Kasius: “Dat brengt allemaal spanning en stress met zich mee en dat is in deze levensfase niet bevorderlijk voor de nachtrust.”

Met een Libelle-account kun je gratis 3 Premium-artikelen per maand lezen.

Een gratis account maak je binnen 1 minuut aan

of inloggen