Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Zoek binnen:

9 manieren om van piekeren af te komen

Premium

9 manieren om van piekeren af te komen

Toen Jan Heemskerk gezonder ging leven, gebeurde er ook iets anders: hij begon met piekeren, dag en nacht. Tot hij besloot zijn leven er niet langer door te laten vergallen. Sindsdien leidt hij een veel zorgelozer bestaan.

Het begon allemaal zo: volgens mijn vrouw was ik veel te dik. Ze maakte zich zorgen en vond me, als ze heel eerlijk was, ook niet meer zo aantrekkelijk. Ik werd boos, maar ging toch naar een diëtist. Toen bleek dat ik 111 kilo woog, een buikomvang van 113 centimeter had en mijn bloedwaarden ook niet al te best waren. Als ik zo zou doorgaan, zei de diëtist, maakte ik een mooie kans om er vroegtijdig met een nare welvaartsziekte tussenuit te knijpen.

Sukkeldrafje

Ik schrok me wild, ging gezond eten, veel meer bewegen en stopte met drinken. Je mag wel zeggen dat ik een compleet nieuwe manier van leven adopteerde. Elke dag vijf kilometer wandelen (af en toe op een sukkeldrafje), emmers thee en water in plaats van liters bier en wijn, veel granen, groente en peulen in plaats van bewerkt ‘wit’ voedsel, vettigheid en bakken suiker. Ik was gezond! En fit! En sterk! Toen ik nog maar 88,7 kilo woog, had ik bijna een sixpack en de bloedwaarden van een baby. Ik was een nieuw mens en alles was goed.

Zonder filter

Alles? Bijna alles. Want wat was het geval? Ik begon als een malle te tobben en te piekeren. Me zorgen te maken over van alles en nog wat. Dag en – vooral – nacht, veel erger en vaker dan voorheen. Het was niet zo moeilijk te bedenken hoe dat kwam. Want als je heel gezond leeft, leef je ook zonder filter, zonder verdoving zogezegd. Opeens kwam de wereld haarscherp en ‘rauw’ bij me binnen, en dus ook in mijn eigen binnenwereld.

Ik bleek een volbloed tobber. Een weerloze zenuwlijer in een wereld vol al dan niet ingebeelde problemen en gevaren. Dan kun je wel zeggen: begin dan gewoon weer lekker met drinken (twee wijntjes en de wereld ziet er weer heel anders uit), of neem af en toe een troosthamburger met extra bacon, kaas en mayo voor de schrik… maar nee, lieve mensen, die tijd is voorbij. Dat middel is erger dan de kwaal.

Therapie

Wat dan wel? Dat vroeg ik me dus ook af na een paar jaar bovenmatig piekeren, en zo ging ik op zoek naar de beste therapie voor mijn piekerprobleem. Uiteindelijk kwam ik terecht bij een heuse piekerprofessor, een slaaptherapeut, een mindful– en meditatiecoach, een deep tissue-masseur, twee loopbaancoaches, een personal trainer, een yoga nidra-meesteres, een voedingsdeskundige en iemand die alles weet van positieve affirmaties. Zij hebben me allemaal erg geholpen te stoppen met tobben. Zo goed zelfs dat ik er een boek over heb geschreven: Stoppen met tobben (de titel zegt het al). Mocht je nou ook een tobber zijn: lees dan eerst deze 9 tips om ervan af te komen of er in elk geval veel beter mee om te gaan. Je zult zien: het leven kan echt veel zorgelozer dan je denkt!

1 Piekerkwartier

Mooie tip van de bekende piekerprofessor Ad Kerkhof. Stel twee keer per dag – ’s ochtends en aan het eind van de middag – een piekerkwartier in en neem dan heerlijk te tijd om naar hartenlust te piekeren. Is het kwartier voorbij, houd dan direct op met tobben en stel al je overgebleven zorgen en problemen uit tot het volgende piekerkwartier.

Verder

lezen?

Dit is een Premium-artikel. In Libelle Premium vind je onze beste artikelen en video’s. Probeer nu 2 weken gratis!

€2,99

per maand

of Inloggen