Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Zoek binnen:

Waarom praten over koetjes en kalfjes juist nu zo belangrijk is: “Lekker weertje, hè?”

Premium

Waarom praten over koetjes en kalfjes juist nu zo belangrijk is: “Lekker weertje, hè?”

Een praatje met de buurvrouw over de tuin, tegen mede-treinreizigers klagen over de chaos op het spoor – het gaat eigenlijk nergens over. Toch is smalltalk een belangrijke vorm van contact. Zelfs een grote liefde begint er vaak mee.

Marjolein (37) reist iedere morgen met de trein van Breda naar Tilburg voor haar werk. Een ontspannen ritje van ruim een kwartier, maar voor Marjolein is er sinds een paar weken niks ontspannens meer aan. Dat komt door haar nieuwe collega. “Zodra hij me op het perron ziet staan, loopt hij enthousiast op me af: ‘Poeh, druk op de weg vandaag hè?’ Of: ‘Wat een weertje hè, ik kan niet wachten tot het zomer is!’ Vaak rollen we dan in een gesprek over files of de voordelen van regen of zon. Een keer hadden we een echte topper te pakken: bandenolie.” Marjolein vindt het vermoeiend. “Ik zou liever een muziekje luisteren.”

Blijer en gezonder

Smalltalk is de Engelse benaming voor praten over koetjes en kalfjes: korte gesprekjes die geen direct doel hebben en tussen de bedrijven door plaatsvinden. We voeren ze in de trein, bij de kassa of op een verjaardag waar we bijna niemand kennen. Vaak roepen we maar wat, bijna op de automatische piloot. We vinden dit soort praatjes over het algemeen niet leuk, maar er echt over nadenken doen we ook niet. Daarvoor zijn ze gewoon niet belangrijk genoeg. Maar uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat dát een misvatting is. Smalltalk is waardevoller dan we denken. Mensen die een praatje maken met de caissière, de barista of met zomaar iemand op een feestje zijn blijer en gezonder dan mensen die dat contact uit de weg gaan. Hetzelfde geldt voor praatjes in de trein, bus of taxi. Ook op professioneel vlak is smalltalk belangrijk. Onderhandelingen leveren bijvoorbeeld betere resultaten op als de deelnemers ook persoonlijke informatie uitwisselen. En de prestaties van werknemers verbeteren als ze bewust investeren in sociale interactie.

Verder

lezen?

Dit is een Premium-artikel. In Libelle Premium vind je onze beste artikelen en video’s. Probeer nu 2 weken gratis!

€2,99

per maand

of Inloggen