Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Zoek binnen:

Waarom het loont om vriendelijker te zijn voor jezelf en elkaar

Premium

Waarom het loont om vriendelijker te zijn voor jezelf en elkaar

Getreuzel bij het inparkeren,iemand die in de weg staat, een huisgenoot die iets vergeten is: een sneer is zo gemaakt. Zullen we gewoon wat vriendelijker zijn? Dat is niet alleen goed voor onze relatie met anderen, we worden er zelf ook gelukkiger van.

‘Allemachtig, waar láát je die mottige dingen!’, reageert Jacqueline op de trotse Facebookpost van Marina die weer een beest heeft gehaakt. Een giraffe dit keer. Jacqueline kent Marina niet eens. Irene, die online advies vraagt hoe ze haar puppy aan de bench kan laten wennen – hij knaagt op onbewaakte ogenblikken aan meubels en kauwt vakkundig de hakken van haar pumps – krijgt naast een paar serieuze tips vooral reacties als: ‘Dat doet mijn hond nooit’, ‘Ruim gewoon je kamer op’ en zelfs: ‘Weg met die bench, dierenbeul!’ Foto’s van een stralende prinses Amalia worden vrijwel standaard voorzien van commentaar op haar figuur (‘Als die op het strand aanspoelt, kun je haar zo terug de zee in rollen’).

Over onaardige en ronduit gemene reacties op social media kunnen we boeken vol schrijven. Een venijnige opmerking tegen iemand die je toch niet kent, is zó geplaatst. Maar ook in het dagelijks leven kunnen we er wat van. We bitsen: “Dit is een voetpad hoor!”, tegen een vrouw die zingend langsfietst, en denken erachteraan: stom wijf. We rollen met onze ogen als iemand de rij bij de kassa ophoudt omdat de pinpas niet werkt en deze klant net 50 cent tekort komt om contant af te rekenen. We mopperen tegen de ene collega over een verzoekje van een andere collega: “Dat doe ik niet hoor, wat een gezeur. Dat gaat toch niet werken, ze zoekt het maar lekker zelf uit.”

Verder

lezen?

Dit is een Premium-artikel. In Libelle Premium vind je onze beste artikelen en video’s. Probeer nu 2 weken gratis!

€2,99

per maand

of Inloggen