Zoek binnen:

Dít is waarom jouw gevoelens op de werkvloer óók belangrijk zijn

Premium

Dít is waarom jouw gevoelens op de werkvloer óók belangrijk zijn

Je hebt de baan die bij je past én je hebt leuke collega’s. Tot zover de ideale situatie.Helaas is het in praktijk soms net even anders en loopt het niet even soepel. Journalist Maartje Laterveer onderzoekt wat we kunnen doen als het op je werk niet goed voelt.

Sanne (45) werkt als juf op een basisschool en voelt zich vaak buitengesloten. Ze zou graag meer aansluiting hebben met haar collega’s, die om de haverklap met elkaar schijnen te borrelen en eten zonder dat zij wordt uitgenodigd. Marketingmedewerker Annieke (38) stuit continu op kritiek van haar leidinggevende, waardoor ze gefrustreerd raakt. En toen ik zelf jaren geleden bij een modeblad werkte, voelde ik me zo geïntimideerd door mijn collega’s dat ik bij vergaderingen nooit iets durfde te zeggen en geregeld met angstzweet achter mijn bureau zat. En zo zijn er talloze vergelijkbare verhalen van mensen die tobben over hun werk. Ze voelen geen aansluiting met collega’s, ze voelen zich onzeker of te weinig gewaardeerd, ze voelen zich opgebrand, ze voelen zich gevangen in een baan waar ze geen voldoening uit halen… Inderdaad, het woord ‘voelen’ is hierbij belangrijk: volgens de van oorsprong Belgische, maar nu al jaren in Amerika wonende psychotherapeut Esther Perel waren gevoelens nog nooit zo belangrijk op de werkvloer als nu.

Perel heeft een bloeiende praktijk in New York en is beroemd geworden met haar optredens, waarin ze onverbloemd uit de doeken doet hoe het echt zit met onze verlangens en seksuele bevrediging. Nu heeft ze haar focus verlegd naar de werkvloer, want ze merkte dat haar patiënten niet alleen piekerden over de liefde, maar ook over werk. En dan vooral over de relaties op het werk. Volgens haar heeft dit te maken met drie dingen. Ten eerste werken we niet meer ons hele werkende leven op een en hetzelfde kantoor, zoals vroeger. Ten tweede werken veel werkgevers met kortdurende contracten en opdrachten. En ten derde zijn steeds meer banen gericht op dienstverlening, in plaats van productie. Netwerken en samenwerken zijn daardoor heel belangrijk geworden, en daarmee ook persoonlijke relaties, hoe je overkomt en (dus) hoe je je voelt.

Perel: “Psychologische veiligheid is net zo belangrijk geworden als winst en prestaties.”Maar psychologische veiligheid is een complex fenomeen. Het staat mooi op het lijstje van waarden die bedrijven nastreven, maar wat is een veilige omgeving eigenlijk en hoe creëer je die? Waar herken je een ónveilige omgeving aan, en wat kun je doen om die te veranderen? Het goede nieuws is meteen ook het slechte nieuws: het begint bij jezelf. Je kunt je werkomgeving stukken leuker, inspirerender en effectiever maken, maar dan moet je wel bij jezelf naar binnen durven kijken. Gelukkig is er (veel) hulp.

Verder

lezen?

Dit is een Premium-artikel. In Libelle Premium vind je onze beste artikelen en video’s. Probeer nu 2 weken gratis!

€2,99

per maand

of Inloggen