50% korting op dagentree bij verschillende wellness resorts >

Zoek binnen:

Bang voor terrorisme? 3 tips om angst te verminderen

De angst voor terrorisme is hoog opgelaaid na de aanslagen van de afgelopen tijd. Hopelijk word je met deze 3 praktische mindfulness-tips je angst weer snel de baas.

Mindfulness-teacher Marisa Garau heeft een nuchtere aanpak ontwikkeld waarbij je niet op een meditatiekussentje hoeft te kruipen: zij biedt mindfulness zonder zen-gedoe. Ze heeft 3 oefeningen bedacht waarmee je angstige gevoelens door terrorisme op een gezonde manier onder controle houdt.

Advertentie

1. Blijf bewust bij het huidige moment
Een van de meest essentiële lessen van de mindfulness-filosofie is dat gevoelens van onrust of angst nooit met het nu te maken hebben. We ervaren stress alleen wanneer we ons zorgen maken over het verleden en de toekomst. Angst voor terrorisme valt daar ook onder. Kijk maar eens goed welk pad je gedachten afloopt als je over terrorisme piekert: wat als er straks (morgen, volgende week, volgend jaar) een grote aanslag in mijn woonplaats plaatsvindt? Dan kan ik – en mijn geliefden – ook slachtoffer worden, en dat zou een ramp zijn! Om de aanmaak van dit soort paniekgedachten te stoppen, is het verstandig om je op het huidige moment te richten. Nu is er niets aan de hand, nu zit je gewoon dit artikel te lezen. Door te beseffen dat er op dit moment geen dreiging in jouw leven is, laat je meteen een hoop spanning los en kun je effectief je stress verminderen.

2. Uit je hoofd, in je lichaam
Als je angst ervaart door de tv-beelden van de wrede aanslagen, dan is het goed om te weten dat die angst in je hoofd is ontstaan: namelijk door negatieve gedachten. Ons brein maakt automatisch negatieve gedachten aan om ons voor gevaar te behoeden, en dat is een proces waar we maar weinig invloed op hebben. Maar je kunt je drukke brein wel afleiden en zo die stroom aan bange gedachten onderbreken. Hoe? Door je aandacht naar je lichaam te verleggen. Maak bijvoorbeeld een wandeling en let daarbij goed op hoe je loopt, hoe je knieën buigen, hoe je voeten de grond raken, hoe je heupen meedraaien, hoe je armen langs je lichaam bewegen. Loop je een beetje naar voren of juist rechtop? Loop je langzaam of snel? Probeer het hele loopproces te voelen en wees je bewust van alle sensaties in je lichaam. Zo geef je je overbelaste brein een welverdiende break!

3. Gun jezelf positief nieuws
Na een terroristische aanslag is het logisch dat je alles wilt weten en alle nieuwsuitzendingen op de voet volgt. En als dat niets nieuws meer biedt, dan ga je alle social media uitpluizen op zoek naar nieuwer nieuws en meer gruwelijke beelden. Het is een begrijpelijke reactie, maar niet zo goed voor je stress-level. Dwing jezelf op een gegeven moment om te stoppen met al die negatieve input, en ga bewust iets leuks doen. Ga rollerskaten in het park, spreek met vriendinnen af voor een ontspannen lunch of download een heerlijke comedyserie. De nare impact van het nieuws kun je compenseren door bewust positieve gebeurtenissen in je eigen leven te creëren. Voel je niet schuldig dat je, in tijden van groot menselijke leed, leuke dingen doet. Je bent je bewust van wat er gebeurd is, maar tegelijkertijd besef je ook dat je de verantwoording hebt om zowel je brein als je lichaam gelukkig en gezond te houden.

Meer lezen?
Als je meer wilt lezen over hoe mindfulness je kan helpen om stress te verminderen, lees dan ook dit artikel van Marisa Garau. Op haar website kun je Marisa’s no-nonsense e-boek ‘In de flow van mindfulness’ gratis downloaden.

Met deze meditatiesessie kun je je hoofd ook een beetje leegmaken:

Bekijk [sm-video-embed]

[/sm-video-embed]

 

LEES OOK:

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien