7x zó voorkom je een jetlag Beeld Getty Images
7x zó voorkom je een jetlagBeeld Getty Images

7x zó voorkom je een jetlag

De vakantieperiode is aangebroken en dus vertrekken velen van ons naar het buitenland. Ga je naar een land aan de andere kant van de wereld? Dan zul je ongetwijfeld te maken krijgen met de biologische klok. Hoe zorg je ervoor dat je niet te veel last hebt van een jetlag?

Laudine SchuurmanGetty Images

Je lichaam heeft na aankomst op de bestemming tijd nodig om te herstellen. Als je bij vertrek al moe, gehaast en moeilijk het vliegtuig instapt, dan duurt het alleen maar langer om te herstellen. Zorg dus dat je ontspannen vertrekt, neem er de tijd voor.

1. Handje helpen

Je kunt, een paar dagen voor je reis, je slaapritme aanpassen. De Nederlandse Vereniging voor Slaap- en Waakonderzoek (NSWO) adviseert om vanaf 4 dagen voor een lange vliegreis het slaapritme van je biologische klok een handje te helpen. Reis je naar het oosten, ga dan 1 of 2 uur eerder naar bed. Reis je richting het westen, ga dan een uurtje later naar bed.

2. Geen koffie en alcohol

Drink kort voor vertrek, maar ook aan boord, liever geen koffie of alcohol. Door de droge lucht verliest je lichaam namelijk al meer vocht dan normaal. Alcohol zorgt voor een nog sterker uitdrogend effect. Koffie kan slaapontregelend werken. Drink liever veel water. Hiermee help je vermoeidheid, uitdroging en hoofdpijn te voorkomen.

3. Aan boord

Zet zodra je aan boord bent je horloge op de tijd die op je bestemming geldt. Zo raak je alvast gewend aan de nieuwe dagindeling.

4. Beweeg regelmatig

Zorg ervoor dat je regelmatig je bloedsomloop stimuleert. Dat helpt om (vliegtuig)trombose te voorkomen en hierdoor voel je je minder snel vermoeid.

5. Eet licht

Door de aanpassingen die je lichaam moet maken, verloopt je spijsvertering langzamer dan normaal. Neem daarom geen zware maaltijden voor vertrek of in het vliegtuig. Helemaal ideaal is om een lichte maaltijd te eten op het tijdstip dat gebruikelijk is op de plaats van bestemming.

6. Pak de dagen voor vertrek genoeg slaap

Zorg ervoor dat je minimaal 8 uur slaapt en ga op een vast tijdstip naar bed. Pak ter mentale voorbereiding op tijd je koffer in.

7. Investeer in goede vliegtuigspullen

Oordopjes, een slaapmasker en een nekkussen kunnen heel fijn zijn tijdens een lange vlucht.

Bron: Metro, Gezondheidsnet.nl

Pinterest Beeld Getty Images
PinterestBeeld Getty Images

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden