Center Parcs: samen uitwaaien aan de Zeeuwse kust

Zoek binnen:

Cora zat vast in Suriname: “Als ik boodschappen moest doen, werd ik uitgescholden op straat”

Wat een onvergetelijke reis had moeten worden, werd niet de vakantie waar Cora van Heemskerk (27) op had gehoopt. Door het coronavirus zat ze vast in Suriname en kon ze niet terug naar huis.

Na een periode van hard werken was het op 3 maart voor Cora zover. Samen met een vriendin zou ze een maand naar Suriname gaan. “Ik had net mijn diploma gehaald en drukke maanden achter de rug in de zorg. Ik draaide veel avond- en nachtdiensten. Een vriendin van mij heeft een huis in Suriname, dus daar gingen we samen heen.” Het coronavirus was op de dag van vertrek pas net in Nederland en er was nog geen negatief reisadvies. “Ik woon aan de kust in Katwijk en daar was nog niks aan de hand, net als in Suriname. Het was allemaal een beetje een ver-van-mijn-bed-show.

Advertentie

Avondklok

Op dat moment twijfelden Cora en haar vriendin niet om naar Suriname te gaan. “Als het toen hier was losgebarsten, waren we niet gegaan. Je wilt ook niet het risico lopen dat je het virus meeneemt naar ander land.” Na 2 weken vakantie kwam het coronavirus ook in Suriname. De eerste vrouw die werd geconstateerd met het virus, was op vakantie geweest in Nederland. “Via het nieuws kregen we de maatregelen te horen. Eerst mochten er niet meer dan 100 mensen bij elkaar komen, daarna gingen bezienswaardigheden sluiten en uiteindelijk kwam er ook een avondklok om 8 uur. Op Facebook dook een foto op van militairen en daarbij stond dat je niet naar buiten mocht. Ook reed de politie al rond 7 uur rondjes om te checken of iedereen al binnen was.”

Uitgescholden op straat

De sfeer in Suriname sloeg al snel om voor Cora. “Ik ben een keer een gebouw uitgezet, omdat ik een Nederlander ben en mensen op straat scholden me uit. Als ik boodschappen ging doen riepen mensen dingen als: ‘Ga naar je eigen land, jullie besmetten ons’ of: ‘Hey corona, waar zijn je mondkapje en bescherming.’ Ik was niet bang, maar ik wilde daar niet meer zijn.” Via de dochter van de vriendin van Cora hoorde ze dat ze een formulier moest invullen om terug naar Nederland te kunnen. De reguliere vluchten kwamen namelijk te vervallen. “We zouden 30 maart teruggaan, maar dat ging niet. We moesten een formulier invullen en 900 euro per persoon extra betalen. Dat was nog meer dan onze tickets. Gelukkig hadden we dat allebei, anders halen ze je niet op. Tijdens het regelen ging er van alles mis en we kregen moeilijk contact met de Nederlandse ambassade vanuit Suriname. Of we de extra kosten terugkrijgen van onze verzekering weten we nog niet.”

Defect vliegtuig

De terugreis van Cora werd in totaal 3 keer verzet. Het dieptepunt was de dag waarop ze 12 uur moest wachten op het vliegveld, samen met 155 andere reizigers. “Er was niks open en er waren ook geen automaten. Gedurende de dag kregen we alleen wat water, een broodje kaas en een gevulde koek. Alle deuren waren dicht en we konden niet naar buiten. Mensen om me heen raakten in paniek en gingen gillen. Een man schreeuwde zelfs dat ze ons dood gingen maken en dat er corona was op het vliegveld. Er ontstond onder de passagiers veel onrust en toen ik hoorde dat we niet vlogen omdat het vliegtuig defect was, voelde ik me wel een beetje in de steek gelaten.”

Vast op hotelkamer

De groep reizigers werd naar een hotel in de buurt gebracht en ook dat ging niet van een leien dakje. “Er ging van alles mis. Er waren niet genoeg busjes en de hotels waar we ondergebracht moesten worden zaten vol. Daar liepen we dan midden in de nacht op zoek naar een ander hotel.” In totaal hebben Cora en haar vriendin 6 extra dagen vastgezeten in Suriname. Hun kamer mochten ze niet verlaten. “Het enige wat je dan kunt doen, is televisie kijken. Het was verschrikkelijk, maar ik wil wel mijn complimenten maken naar het personeel. Zij hebben ons zo goed mogelijk proberen te verzorgen en zorgden voor ontbijt, lunch en avondeten.”

Terug naar Nederland

Na dagen wachten kwam dan eindelijk het verlossende woord: ze konden weer terug naar Nederland. “We werden onder politiebegeleiding naar het vliegveld gebracht. Dat was nodig, want langs de kant van de weg stonden mensen ons uit te schelden. In het vliegtuig was ook veel gedoe. Er was geen 1,5 meter afstand en een man was zo boos dat hij uiteindelijk uit het vliegtuig is gegaan. Daardoor liepen we ook weer extra vertraging op.” Momenteel is Cora weer veilig in Nederland. “Ik ben extra blij dat ik weer thuis ben.”

Lees hier het reisadvies van de Rijksoverheid dat momenteel geldt.

Vakantie verziekt door het coronavirus? Zo krijg je je geld terug:

Nog meer mooie interviews lezen? Neem een abonnement op Libelle en krijg een HEMA bon cadeau:

10x Libelle + HEMA bon
€ 29,95
BEKIJK

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Beeld: Cora van Heemskerk

Presentator Harm Edens: “Van tegenslag word ik strijdlustig”

Harm Edens - Libelle.nl

Premium

Dat het rare tijden zijn, kan Dit was het nieuws-presentator Harm Edens (58) eigenlijk niet meer horen. Hij maakt zich grote zorgen over de wereld, al ziet hij ook lichtpuntjes. Een gesprek over de liefde, het vaderschap en humor in tijden van crisis.

Als klein kind kwam Harm Edens erachter dat als je wat aarde en een eikel in een zelfgekleid potje duwt, daar wat water bij doet en de bovenkant afdekt met plastic, er een plantje uitkomt. En dat dat plantje een eikenboompje kan worden. “Ik vond dat magisch, ben meteen overal in mijn omgeving van die Lees Verder >>

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien