Vlucht geannuleerd? Dit zijn je rechten als reiziger
 Beeld Getty Images
Vlucht geannuleerd? Dit zijn je rechten als reizigerBeeld Getty Images

Vlucht geannuleerd? Dit zijn je rechten als reiziger

Daar sta je dan, met je goede gedrag, je ingepakte koffer en je reislust op de luchthaven. En dan wordt plotseling je vlucht geannuleerd. Wat zijn je rechten?

Eva BredaGetty Images

Wij zochten het voor je uit.

Vlucht geannuleerd

Op Schiphol is het al weken chaos. Vanwege personeelstekort bij KLM en drukte op het vliegveld zijn tientallen vluchten geannuleerd. Veel reizigers staan uren te wachten op de luchthaven tot zij meer informatie hebben. Maar, goed nieuws: wij vertellen je vooraf waar je aan toe bent, mocht je onverhoopt toch niet op reis kunnen.

Ticketsom terugbetalen

Als je vlucht binnen twee weken voor vertrek wordt geschrapt, moet de luchtvaartmaatschappij de hele ticketsom aan jou terugbetalen. Hiervoor dien je een online claim in. In eerste instantie kun je dat het beste bij de luchtvaartmaatschappij zelf doen, door op hun website de juiste contactgegevens voor een claim te zoeken en daar je vluchtgegevens en situatie naartoe te sturen. Krijg je geen respons binnen de tijd die de maatschappij hanteert en ben je bang je centen nooit meer terug te zien? Dan kun je ook aankloppen bij special claimbureaus zoals EU Claim en Airhelp. Zij lossen het vuile werk voor je op, maar verwachten wel dat je 25% tot 30% van het teruggevorderde bedrag aan ze afstaat, voor de moeite.

Extra vergoeding

Is jouw vlucht geannuleerd omdat niet alleen het vliegveld maar ook de luchtvaartmaatschappij zelf problemen heeft? Dan heb je recht op een extra vergoeding van de maatschappij, bovenop je ticketprijs. Voor vluchten van minder dan 1500 kilometer is dat een compensatie van 250 euro, tussen de 1500 en 3500 kilometer 400 euro, 1500 kilometer of verder buiten de EU krijg je ook 400 euro en voor vluchten verder dan 3500 kilometer buiten de EU krijg je 600 euro.

Eerst de maatschappij, dan de claimorganisatie

Ook hiervoor geldt: neem eerst contact op met de luchtvaartmaatschappij, zodat je geen geld hoeft af te dragen aan een externe partij. Helaas leert het verleden ons dat luchtvaartmaatschappijen niet altijd het juiste bedrag compenseren. Als de maatschappij in kwestie wel reageert, maar je minder willen betalen dan waarop je recht hebt, dan is het toch vaak aan te raden om een claimorganisatie in te schakelen. Die zijn helemaal op de hoogte van jouw rechten en zorgen dat de vergoeding geen cent minder is dan hij zou moeten zijn.

Bron: RTL, NOS, Schiphol.

Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden