We Will Rock You de musical: nu tot 50% korting!

Zoek binnen:

De geheime motor van je buik: vezels! Zó krijg je er genoeg binnen

Vezelrijke voeding is belangrijk voor een goede darmflora en een gezonde, blije buik. Vezels zijn te vinden in allerlei plantaardige producten. Maar hoeveel heb je er van nodig? En hoe zorg je dat je er genoeg van binnenkrijgt?

Libelle samen met Activia

Veel mensen krijgen minder vezels binnen dan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. De gemiddelde inname in Nederland is 20 gram per dag per persoon. Terwijl voor volwassen vrouwen een aanbevolgen dagelijkse hoeveelheid van 30 gram vezels per dag geldt, en voor mannen 40 gram. Als je de juiste producten kiest, kun je dit gemakkelijk halen. Natuurlijk is een gevarieerd voedingspatroon ook belangrijk voor een gezonde darmflora.

Ga voor volkoren
Vervang wit brood, witte pasta en rijst door volkorenproducten. In volkorenbrood, volkoren ontbijtgranen, volkorenpasta en zilvervliesrijst zitten veel meer vezels dan in de witte varianten. Begin ’s ochtends meteen goed, want vezels werken verzadigend en voorkomen dat je snel weer trek krijgt. Bijvoorbeeld met dit heerlijke ontbijtrecept voor roggenvlokken-granola met yoghurt.

Minimaal 250 gram groente per dag
Groenten bevatten niet alleen vitamines en mineralen, maar zijn ook een belangrijke bron van vezels. Je kunt ze niet alleen bij het avondeten eten, maar ook bij de lunch of als tussendoortje. Zo kom je sneller aan die 250 gram per dag. Tussen de middag een goed gevulde salade of een volkoren boterham belegd met wat extra spinazie, tomaten en komkommer bijvoorbeeld. En als snack tussendoor paprika- en wortelreepjes met een dip van hummus.

En 200 gram fruit
Mango’s, peren en sinaasappelen bevatten de meeste vezels van de fruitsoorten. Die zijn niet alleen los heel lekker, maar ook door een salade. Bosvruchten zoals zwarte, blauwe of aalbessen bevatten ook veel vezels. Heerlijk om ’s ochtends door de yoghurt of havermout te doen.

Een handje noten
Elke dag een handje noten is goed voor de gezondheid, want ook noten bevatten vezels en gezonde vetten. Ga wel voor de ongebrande en ongezouten variant. Lekker tussendoor, of voeg ze toe aan een salade, de pasta of je favoriete stamppotrecept.

Kies voor peulvruchten
Kikkererwten, linzen, bonen en kapucijners zitten boordevol vezels en je maakt er in een handomdraai een lekker gerecht mee. Bijvoorbeeld een salade met bonen, een lekkere linzensoep of zelfgemaakte hummus van kikkererwten (voor bij de groentedip).


Bron van vezels
Probeer eens Activia Muesli: een milde yoghurt met een mix van granen, noten en rozijnen. En bovendien een bron van vezels. Onze buik zorgt goed voor ons, dus laten we ook goed zorgen voor onze buik*!

Klik hier om Activia yoghurt te proberen voor slechts € 0,50.

*Activia is een bron van calcium en bevat levende yoghurtculturen. Kijk voor meer informatie op activia.nl.  

Activia



voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien