Ontvang wekelijks de e-column van Manon (dochter Anne-Wil)

Zoek binnen:

Met déze makkelijke tips houd je die gezonde levensstijl wel vol

Met de zomer voor de deur kan het best lastig zijn om je gezonde levensstijl vast te houden. Lees: veel terrasjes met borrelhapjes, barbecues en ijsjes liggen op de loer. Met een paar kleine tips kun je het ook in deze periode volhouden.

Libelle met Foodfirst Network

Het belangrijkste is natuurlijk dat het allemaal wel een beetje leuk moet blijven. We willen op een makkelijke manier, zo gezond mogelijk leven. Klinkt onmogelijk, maar dat is het met een paar makkelijke tips niet meer.

Bewegen
Beweging is het toverwoord. Ben je geen sporter? Helemaal geen probleem. Een zware work-out in de sportschool is inderdaad beweging, maar er zijn nog veel meer soorten beweging die heel goed voor je zijn. Wandel of fiets eens naar de supermarkt of stap een halte eerder uit de bus om net wat meer beweging te krijgen. Of combineer het nuttige met het aangename en maak samen met je gezin of partner een wandeling na het eten. Bespreek je meteen samen de dag en heb jij je wandeling weer gehad. Het kan ook goed werken om er een kleine competitie van te maken met je familie of vriendinnen. Houd met een app in de gaten hoeveel je op een dag loopt en stel een doel vast. Dan is het net wat makkelijker om naar buiten te gaan.

Kleine aanpassingen
Het zijn ook de kleine aanpassingen die het verschil kunnen maken. Drink je bijvoorbeeld regelmatig een glaasje frisdrank? Verruil dat voor (bruisend) water. Dat is al een flinke stap in de goede richting. Heb je aan het einde van de middag vaak behoefte aan een snack? Neem dan een handje noten of maak één keer in de week een gezond tussendoortje als bananenbrood. Dan kun je daar gewoon aan toegeven zonder je schuldig te voelen.

Voeding als medicijn
Gezond, vers en onbewerkt eten is niet alleen heel erg lekker, maar ook supergoed voor je lijf. Met als gevolg: minder energiedips, een mooiere huid en haren en geen opgeblazen buik meer. En met een beetje geluk heb je ook nog eens minder of geen medicijnen meer nodig, want de juiste voeding kan veel verschil maken. Varieer lekker, zo blijft gezond eten leuk en is het beter vol te houden. En pas de 80-20 regel toe: 80% gezond eten en 20% ‘bewust ongezond genieten’. Zo kun je je doordeweeks bijvoorbeeld netjes houden aan de 400 gram groenten per dag en andere regels, maar kun je dat in het weekend wat meer loslaten.

Ontspanning
Een gezonde levensstijl is niet alleen een gezond gewicht, maar ook een gezonde geest. Doordat we de hele dag door druk zijn, maken we veel stresshormonen aan en daardoor ben je veel sneller moe. Het is dus ook heel belangrijk om regelmatig je rust te pakken. Dat kan met een goed boek op de bank, maar ook met een yoga- of mindfullness-les.

Slaap
Uit verschillende onderzoeken blijkt dat 7 tot 9 uur slaap bij een gezonde levensstijl hoort. Tijdens de slaap herstelt je lichaam zich. Niet alleen je spieren komt tot rust, maar ook je hersenen krijgen de tijd om alles te verwerken. Daarnaast draagt genoeg slaap bij aan een gezonde stofwisseling. Vind je het moeilijk om vroeg je bed in te gaan? Maak er een ritueel van. Leg een half uur van tevoren je telefoon weg en doe wat ontspannings- of meditatie-oefeningen. Daardoor krijgt je lichaam al rust en val je sneller in slaap.

FoodFirst Network
Kun je nog wel wat hulp gebruiken bij die gezonde levensstijl? FoodFirst Network kan je daarbij helpen. In verschillende video’s delen ze niet alleen lekkere, makkelijke en gezonde recepten, maar ook tips van voeding- en lifestylesexperts, artsen en diëtisten, én work-outs en yogalessen. Daarnaast is het platform volledig reclamevrij waardoor het niet beïnvloed wordt door de farmaceutische- en voedingsmiddelenindustrie. Benieuwd? Ontdek FoodFirst Network nu de eerste maand gratis! Of je nu wilt afvallen, gezonder wilt leven of een allergie, hoge bloeddruk of diabetes hebt: FoodFirst Network is er voor iedereen.

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien