Misplaatst
Angela de Jong is kritisch over Hazes-reclame van Lidl, en ze is niet de enige
Het moet eens afgelopen zijn met de Hazes-manie. Tenminste, dat vinden Angela de Jong en vele Twitteraars. In een column haalt ze hard uit naar Lidl, die vanaf 30 juni allerlei soorten Hazes-fanartikelen verkoopt onder het mom ‘nog steeds heel geliefd’ als variant op Een beetje verliefd.
“Slippers, badjassen, T-shirts en – hou u vast – een vlieger. Zo'n gevoelig liedje gebruiken voor merchandise, smakelozer én schaamtelozer wordt het niet", schrijft televisierecensent Angela. Met dat laatste doelt ze op het liedje in de reclame, dat volgens haar een ongepaste variant op Een beetje verliefd is.
Geen volksheld meer
Ze vraagt zich daarnaast af of je het anno 2021 nog kan maken om André Hazes als held te presenteren. “We weten door de recente documentairereeks Kleine Jongen allemaal dat hij als 34-jarige man op zijn 15-jarige oppas Rachel kroop, zoals ze zelf vertelt. En dan was hij ook nog eens zwaar alcoholist, al wordt dat feit tegenwoordig handig onder het tapijt geveegd met de eufemistische uitdrukking 'hij hield wel van een biertje'.
Overdreven
Ze zegt wel dat ze niet per direct de Hazes-legacy in de ban wil doen. “De documentaire Zij gelooft in mij verdient een plekje in de canon van de populaire cultuur, als symbool voor hoe triest het artiestenbestaan kan zijn.”
Ze vervolgt: “Maar net doen alsof we in 2004 de Zanger des Vaderlands zijn verloren, zoals Rachel en nu ook Trijntje, Xander en hun geldbeluste collega's ons willen doen geloven in de Lidl-reclame, is het andere uiterste.”
Ook op Twitter regent het kritiek op de Lidl-reclame:
Ik ben liefhebber van de muziek van Hazes (sr.), maar ik voel echt plaatsvervangende schaamte bij de nieuwe Hazes-reclame van Lidl.
— Jeroen Schalk (@ietsvanjeroen) 26 juni 2021
Die reclame van de Lidl over Hazes is wel een van de ergste zaken die de mensheid ooit heeft voortgebracht.
— Provie (@Provie_of_Proof) 26 juni 2021
Ondanks dat ik veel muziek van Hazes mee kan zingen word ik a lidl awkward van deze reclame… 🎵📺 #lidl #reclame #hazes
— Lucie Akkerman (@lucieakkerman) 26 juni 2021
Rochel Hazes heeft weer iets gevonden om haar overleden man’s naam nog verder uit te persen. #lidl #hazes #reclame
— Martin B (@Mdropie) 24 juni 2021
Oeh, ik weet niet zo goed wat ik van die #Lidl reclame vindt… Hazes is een icoon en om hem nu te gebruiken als goedkope supermarkt reclame met goedkope merchandise… Ik krijg er een naar gevoel van. #Lidl #Hazes #Slaandeplankmis
— Roy Keuter (@Roykeuter) 26 juni 2021
De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!