Fien Vermeulen (30) herstelde jaren geleden van kanker, maar een overlijdensrisicoverzekering aanvragen blijft een probleem Beeld EM-Press/ROTA/Patrick van Emst
Fien Vermeulen (30) herstelde jaren geleden van kanker, maar een overlijdensrisicoverzekering aanvragen blijft een probleemBeeld EM-Press/ROTA/Patrick van Emst

Fien Vermeulen (30) herstelde jaren geleden van kanker, maar een overlijdensrisicoverzekering aanvragen blijft een probleem

Fien Vermeulen (30) herstelde jaren geleden van kanker, maar loopt nu nog tegen een probleem aan: verzekeraars zien haar nog steeds als een patiënt, waardoor het aanvragen van een overlijdensrisicoverzekering niet zonder problemen gaat. Op Instagram doet Fien haar relaas en vertelt ze over haar vriendin Donja die iets soortgelijks meemaakte.

Hoe kan het toch dat dit zo werkt? Wij vroegen financieel adviseur Marleen Overduin hoe het zit.

Fien over aanvraag overlijdensrisicoverzekering

Op Instagram vertelt Fien over de schrikbarende mail die ze op een dag binnenkreeg: “Cru. Terwijl ik mijn mail open, hoor ik de Bee Gees met Stayin’ Alive op de radio. Ik had mijn overlijdensrisicoverzekering aangevraagd, om alles maar zo goed mogelijk te regelen voor later. In de mail eigenlijk het verzoek of ik mijn arts wil vragen ervoor te tekenen dat ik ook daadwerkelijk alive zal blijven de komende tijd. Dat die mail zou komen, wist ik toen ik mijn aanvraag deed.”

Torenhoge premie

Ze kent het probleem namelijk van haar vriendin: “Donja, al bijna acht jaar een van mijn vriendinnen die ik overhield uit een kankerjongerengroep, kreeg eerder al een nog veel hardere klap in haar gezicht. Don heeft nog een hersentumor, ze konden het laatste stukje niet weghalen want dat zit op een zeer lastige plek. Ze is al wel 8 jaar stabiel. Toen Don een huis kocht met haar vriend, zou de normale premie voor de overlijdensrisicoverzekering 4,32 euro per maand zijn. Don kreeg een voorstel voor 80 euro per maand voor de eerste drie jaar, plus eenmalige aansluitkosten van 800 euro. Ook als ze over drie jaar een nieuwe aanvraag zou doen, om te laten zien dat ze die drie jaar gezond was gebleven, zou de premie zo hoog blijven.”

Misselijkmakende mail

Ze vervolgt: “De mail was misselijkmakend: “Als jij over drie jaar een nieuwe aanvraag doet, ben je in ieder geval weer drie jaar ouder geworden wat automatisch een hogere premie betekent en wie garandeert jou dat er in die drie jaar niets met je gezondheid gebeurt….?” Woedend was ik. Natuurlijk kon de mevrouw er zelf niks aan doen dat regels, regels zijn. Wij snappen ook wel dat het een lastige kwestie is voor verzekeraars. Maar die woorden. Ik wilde die vrouw persoonlijk bellen. Tegen haar schreeuwen dat het niet kon wat ze deed. Er waren zoveel andere woorden die ze had kunnen kiezen.”

Voor altijd een patiënt

Fien legt uit waarom dit haar zo raakt: “Blijkbaar is beter worden niet genoeg. Blijf je voor altijd niet alleen aan jezelf te moeten bewijzen dat je ‘beter’ bent, maar ook aan instanties die je zouden moeten helpen. Er krijgen zoveel mensen kanker. Kunnen we dan met zijn allen echt geen betere oplossing verzinnen? In een wereld die je zo graag beter wil zien, blijf jij altijd een patiënt. De Kankerclub. Niemand wil erbij horen, maar zodra je erin zit is het een lidmaatschap voor het leven."

Waarom werkt dit zo?

Hoe kan het toch dat dit op deze manier gaat? Dat vroegen we aan Marleen Overduin, onafhankelijk financieel adviseur bij Van Bruggen Adviesgroep. “Na een lang traject van veel ziekenhuisbezoeken en onzekerheid wil je graag volgende stappen ondernemen, je bent nota bene schoon verklaard. De toekomst ligt voor je en een huis kopen kan daar ook onderdeel van zijn. Echter kan het regelen van een overlijdensrisicoverzekering roet in het eten gooien en die vraag die je je dat stelt: Waarom dan, ik ben toch schoon verklaard?”

Frustratie

“Als financieel adviseur wil je het liefst al je klanten zo goed mogelijk helpen, maar bij consumenten met een medische situatie of verleden kan een verzekeraar een levensverzekering weigeren (wat bijvoorbeeld niet kan bij de basis zorgverzekering) en mag de verzekeraar zelf de premiehoogte bepalen. Dat kan heel frustrerend zijn, vooral ook als de klant medisch gezond is verklaard. Gelukkig zijn er hier in de afgelopen jaren wel belangrijke stappen vooruit gezet”, aldus Marleen Overduin.

Stappen vooruit

Ze legt uit: “Zo is een overlijdensrisicoverzekering geen verplichting meer voor het afsluiten van een hypotheek. Enkele jaren geleden betekende het weigeren van een levensverzekering dat klanten zonder een groot bedrag aan eigen geld geen hypotheek konden krijgen. Sinds dit jaar geldt dat bij ex-kankerpatiënten waarbij gedurende tien jaar nadat de actieve behandeling van kanker is beëindigd, geen terugkeer van de kanker is vastgesteld er bij een levensverzekering geen rekening meer mag worden gehouden (voor sommige vormen van kanker kan een kortere termijn gelden). Voor jongeren, waarbij de kanker werd vastgesteld toen ze jonger waren dan achttien jaar, geldt een termijn van vijf jaar.”

Tijdelijke oplossing

Ze vervolgt: “Ook als je niet voldoet aan deze criteria zijn sommige verzekeraars afhankelijk van je specifieke medische situatie bereid om tegen een hogere premie toch een levensverzekering af te sluiten. Voor de klant voelt dit vaak als onrechtvaardig en blijft dit heel confronterend. Maar het kan wel een tijdelijke oplossing zijn om toch verzekerd te zijn en op het moment dat je wel voldoet aan de termijn een nieuwe levensverzekering af te sluiten en de levensverzekering op te zeggen.”

10 adviezen om het risico op kanker te verlagen

Bron: AD.

Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden