Katja Schuurman onder vuur om reclamefoto met Afrikaanse kinderen Beeld Brunopress/Patrick van Emst
Katja Schuurman onder vuur om reclamefoto met Afrikaanse kinderenBeeld Brunopress/Patrick van Emst

Katja Schuurman onder vuur om reclamefoto met Afrikaanse kinderen

Het is geen beste dag om Katja Schuurman (47) te zijn. De actrice ligt namelijk flink onder vuur vanwege een reclameshoot die ze deed voor het schoenenmerk Floris van Bommel, met de gelijknamige ontwerper.

Tara StokdijkBrunopress/Patrick van Emst

De fotoshoot vond plaats in een dorpje op het Afrikaanse Zanzibar. Op social media reageren veel mensen kritisch op de foto’s.

Katja Schuurman onder vuur

Ten eerste vanwege het feit dat Katja een vliegreis van 15.000 kilometer maakte om schoenen op de kiek te zetten, terwijl ze zichzelf nogal eens uitlaat over de klimaatcrisis en vanwege haar bedrijf Return to sender, dat met eerlijke en duurzame handel de vrouwen uit de armste wereldregio’s helpt een leven voor zichzelf en voor hun familie op te bouwen. Maar dat vindt men nog niet het ergste. Vooral dat er Afrikaanse kinderen zonder schoenen naast hen op de foto staan, schiet bij veel mensen in het verkeerde keelgat. Ook het feit dat Floris zelf op de foto richting deze kinderen kijkt, wordt raar gevonden.

Reacties

Er klinken felle reacties op de beelden. ‘Ondertussen staan de arme kindjes zonder schoenen erbij en kijken er naar. Je moet je ogen uit je kop schamen’, schrijft iemand op Instagram. Een ander zegt op Twitter: ‘Deze foto zou zo uit 1800/1900 kunnen komen. Blanke plantage-eigenaren met kinderen van personeel/slaven.’ En zo zijn er nog veel meer kritische reacties:

Reactie van Katja Schuurman

Maar niet iedereen is het eens met deze kritiek. Zo zijn er ook mensen die vinden dat er een groot probleem wordt gemaakt om niks. ‘Toen ik klein was en in Suriname woonde, vond ik het heerlijk om op blote voeten rond te rennen op straat. Nu in de zomer in huis en in de tuin trouwens nog steeds. Dus maak niet alles groter dan het is. Niet alles is direct zielig of discriminerend’, schrijft een Twitteraar. Zowel Katja als het schoenenmerk hebben nog niet gereageerd.

Hoewel veel mensen plaatsvervangende schaamte voelen voor deze campagne, schaamt Katja’s moeder zich nóóit voor haar dochter. En andersom ook niet:

Bron: Twitter

Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden