Ben jij altijd moe? Dan maak je waarschijnlijk deze 3 fouten in de ochtend Beeld Getty Images/Westend61
Ben jij altijd moe? Dan maak je waarschijnlijk deze 3 fouten in de ochtendBeeld Getty Images/Westend61

Gezondheid

Ben jij altijd moe? Dan maak je waarschijnlijk deze 3 fouten in de ochtend

Ben jij team snooze in de ochtend? Moet jij jezelf dus elke ochtend weer uit bed slepen? En duurt het altijd opvallend lang voordat je je ‘wakker’ voelt? Dan kunnen je ochtendgewoontes de reden zijn, zegt neurowetenschapper Andrew Huberman. De volgende 3 dingen kunnen ervoor zorgen dat jij altijd moe bent...

Erandi GodinezGetty Images/Westend61

Je gaat niet naar buiten in de ochtend

Als je in het eerste uur nadat je wakker bent geworden naar buiten gaat, dan maakt je lichaam cortisol aan, wat als een natuurlijke ‘boost’ werkt. Hierdoor voel je je alerter, ben je meer gefocust en voel je je een stuk gelukkiger. Als jij de hele ochtend binnen blijft, is de kans groot dat je je moe, duf en sloom voelt. Zorg er dus voor dat je, voordat je gaat werken, even een frisse neus haalt. Je hoeft echt geen uur te wandelen om van de voordelen te profiteren, een kwartiertje is al genoeg!

Je drinkt direct koffie zodra je wakker bent

Het is heel verleidelijk om direct naar koffie te grijpen zodra je wakker bent, maar het is toch echt het beste om even te wachten met je cafeïneshot. Adenosine, een chemische stof in je hersenen, is namelijk direct gekoppeld aan je slaap-waakcyclus. Cafeïne blokkeert de adenosinereceptor. De adenosine wordt niet geregistreerd omdat de cafeïne in de weg zit. Het beste is dan ook om minstens anderhalf uur te wachten met koffie drinken. Lastig? Probeer het met tussenstapjes van 5 minuten steeds langer uit te stellen, zegt dr. Huberman.

Je beweegt te weinig in de ochtend

Als je heerlijk opgekruld ligt in je bed, is het moeilijk om eruit te komen, ongeacht of je moe bent of niet. Je lichaamstemperatuur stijgt altijd een beetje vlak voordat je wakker wordt en daalt in het midden van de nacht. Het beste is om je lichaamstemperatuur flink omhoog te krijgen in de ochtend, zodat je je wakker voelt, volgens dr. Huberman. Dit bereik je door in de ochtend te gaan sporten. Mocht je nu geen sportfan zijn, dan kun je ook voor een koude douche of een koud bad gaan, dit heeft hetzelfde effect. Je lichaam heeft het dan zo koud dat het zichzelf gaat opwarmen.

Bron: The Sun

Moeite met slapen? Onze slaapcoach én de Libelle Beter Slapen-nieuwsbrief helpen!

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden