Dít is de slaaproutine van Arie Boomsma.  Beeld Brunopress/Patrick van Emst
Dít is de slaaproutine van Arie Boomsma.Beeld Brunopress/Patrick van Emst

Dít is de slaaproutine van Arie Boomsma en daar heb jij ook wat aan

Ben jij iemand die al bijna ligt te slapen zodra je het kussen aanraakt, of lig je uren te woelen en word je toch zeker een paar keer per nacht wakker? Dat voldoende slaap gezond is, weten we allemaal. Maar hoe zorg je nou écht voor een goede nachtrust?

Avalon BootsBrunopress/Patrick van Emst

Arie Boomsma deelt zijn slaaproutine op Instagram en daar heb jij wellicht ook wat aan!

Slaaproutine Arie Boomsma

Denk je aan een fitte man, dan denk je al snel aan Arie Boomsma. Op zijn Instagram-account deelt hij talloze tips voor een gezond leven. Hij heeft er zelfs zijn werk van gemaakt en is eigenaar van een sportschool. Wie hem volgt, weet dat hij niet bang is voor een ijsbad of gezonde maaltijden.

Maar ook slapen is belangrijk voor de beste man en om de rest van Nederland hier een beetje mee te helpen, deelt hij zijn eigen slaaproutine. Dit is de slaaproutine van Arie Boomsma:

  • Minimaal 45 minuten onafgebroken intensief bewegen gedurende de dag, met daarnaast nog dagelijks 12.000 stappen
  • Koudetraining
  • Vers en gevarieerd eten
  • Geen koffie na 1 uur ‘s middags
  • Ruim twee uur tussen het laatste eten en het slapengaan
  • Geen alcohol na avondmaal
  • Geen laptop of telefoon in het laatste uur van de dag
  • Lichten dimmen na het avondeten
  • 5 minuten bewust ademen (breathwork)
  • 2 druppels CBD olie
  • Magnesium
  • Een intentielijstje voor de volgende dag maken (met de vragen ‘wat wil ik doen’ en ‘wat moet ik doen’)
  • De dag bewust afronden (terugkijken, gedachten op papier zetten)
  • Slaapkamer temperatuur op circa 17 graden
  • Slaapkamer goed donker houden
  • Drie dingen noemen waarvoor je dankbaar bent
  • Lezen met e-reader op zachte verlichting
  • Elke dag op dezelfde tijd naar bed, en rond dezelfde tijd opstaan. Ook in het weekend.

Slaapkwaliteit

Verder geeft hij aan dat al deze punten er niet voor zorgen dat hij sneller in slaap valt, maar juist de slaapkwaliteit verbetert. Arie geeft zelf aan dat hij dankzij deze routine dieper slaapt, meer uren REM-slaap heeft en daardoor overdag energieker is.

Wat doet alcohol eigenlijk met je nachtrust? Libelle’s slaap-expert legt het uit:

null Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden