Dít zijn de beste en slechtste snacks voor het slapengaan Beeld Getty Images
Dít zijn de beste en slechtste snacks voor het slapengaanBeeld Getty Images

Dít zijn de beste en slechtste snacks voor het slapengaan

Vlak voor het slapengaan een grote maaltijd eten is niet goed voor de spijsvertering, dat weten we allemaal. Naar bed gaan met een hongergevoel is echter óók niet bevorderend voor de nachtrust. Deze gezonde snacks zijn de beste keuze voor het slapengaan - en deze laat je liever staan. En dit wil je zeker weten vandaag, want het is slaapdag!

Ruth SmeetsGetty Images

Slecht slapen is slecht eten - en andersom. Heb je ’s avonds last van een knorrende maag of gewoon lekkere trek? Dan zijn dít de beste opties.

De beste snacks voor het slapengaan

  • Een banaan is rijk aan magnesium, dat net als melatonine een natuurlijk slaapmiddel is.
  • Een handje amandelen, om dezelfde reden als hierboven.
  • Een bakje kersen, wederom om dezelfde reden.
  • Een glas warme melk (eventueel met een beetje honing), net als oma ons vroeger vertelde. Het eiwitzuur tryptofaan in melk is een bouwstof voor serotonine in ons brein, het hormoon dat belangrijk is voor een goed slaap-waakritme. Warme dranken zijn over het algemeen een goed idee, want ze verhogen onze lichaamstemperatuur licht, wat ons slaperiger maakt.
  • Grote trek? Koolhydraten helpen ons in slaap vallen. Kies altijd voor een snack met gezonde koolhydraten, zoals een volkoren boterham, quinoa of boekweit.

Natuurlijk zijn er ook snacks die je beter achterwege laat in de late uurtjes.

De slechtste snacks voor het slapengaan

  • Geraffineerde suikers in bijvoorbeeld chocolade. Heel verleidelijk, maar de suikers leveren een korte energiepiek en vervolgens een enorme dip in onze bloedsuikerspiegel. Om die bloedsuikerspiegel weer op te krikken, maakt het lichaam grote hoeveelheden cortisol aan: een stresshormoon dat zorgt voor een gejaagd gevoel.
  • Donkere chocolade bevat cafeïne.
  • Zwaar of vet eten, zoals gefrituurd voedsel, kan je lichaam erg belasten.
  • Een biertje, wijntje of glaasje sterke drank voor het slapengaan klinkt misschien niet verkeerd, maar alcohol is niet bevorderlijk voor een goede nachtrust. Het helpt weliswaar om snel in slaap te vallen, maar uit onderzoek blijkt dat je vervolgens vaker wakker wordt en minder diep slaapt. Het gevolg? Je wordt allesbehalve uitgerust wakker.
  • Lekker, die spicy curry, maar pittig eten is moeilijk te verteren en kan zorgen voor zure oprispingen. Is iets té pikant gekruid? Dan krijg je het erg heet, want niet helpt bij het in slaap vallen. Om nog maar niet te spreken over de frequente toiletbezoekjes als je niet gewend bent aan een beetje pit.
  • Hierboven las je dat warme dranken zoals warme melk kunnen helpen lekker in slaap te vallen, maar dat geldt uiteraard niet voor koffie en groene of zwarte thee (met cafeïne) en voor warme chocolademelk (veel suikers). Kies daarom voor melk of speciale kalmerende (slaap)thee, zoals kamillethee.

Behalve wat je eet, zijn ook een aantal andere factoren bepalend voor je nachtrust, zoals je schermtijd, regelmaat, bewegingspatroon en je omgeving (een koele slaapkamer, verduisterende gordijnen). Lees hier de beste tips voor een betere nachtrust.

Na een stressvolle dag stoppen lekker slapen? In onderstaande video zie je hoe je stopt met piekeren.

Bron: Houseofsleep.eu, Optimalegezondheid.com

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden