null Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Een paar uurtjes slapen vs. nachtrust helemaal overslaan: wat is beter?

Als je niet kunt slapen of tot laat ergens mee bezig bent geweest, lijkt het soms een beter idee om helemaal niet meer te gaan slapen. Want wat hebben die paar uurtjes nog voor zin?

Chanan FoppenGetty Images

Die paar uurtjes blijken meer effect te hebben dan we altijd dachten. Hoogleraar psychofysiologie Gerard Kerkhof vertelt aan Volkskrant dat wakker blijven het stomste is wat je kunt doen: je lichaam maakt de stof adenosine aan waardoor je minder scherp wordt. Het kan er ook voor zorgen dat je minder goed kunt nadenken en praten. Uiteindelijk kun je door deze stof zelfs in slaap vallen. Alleen een diepe slaap kan ervoor zorgen dat adenosine wordt afgebroken en je je weer wat frisser voelt.

's Avonds

Ben je na een feestje laat thuis? Of ga je bijvoorbeeld ’s nachts vliegen? Dan is even slapen nog altijd beter dan de hele nacht wakker blijven. Dat kun je volgens de hoogleraar het beste ’s avonds doen. Als je 2 uurtjes slaapt tussen 8 en 10 uur ’s avonds dan zit je in de slaapperiode waarin je het diepste slaapt en zal de adenosine snel afgebroken worden. Dat kan al 50% zijn binnen die 2 uur. Lukt het je niet om te slapen? Dan is rusten ook een goede noodoplossing. Dat zorgt ervoor dat het adenosinegehalte in je lichaam voor even lager is, maar zal wel snel weer hoger worden.

BEKIJK OOK DEZE VIDEO: 5 tips tegen slapeloosheid:

De beste Lekker in je Vel-berichten op WhatsApp ontvangen? Meld je gratis aan!

LEES OOK:

Bron: Harpersbazaar.nl. Beeld: iStock.

Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden