null Beeld

Hersengymnastiek: 17 tips die je brein scherp houden

Wat goed is voor je lichaam, is goed voor je brein. Dat betekent dat je met een gebalanceerd dieet met veel groente, fruit en niet te veel suiker, verzadigd vet en alcohol al heel goed op weg bent. 

Daarnaast zijn er nog veel meer oefeningen die je brein jong houden. Er is niet één magische truc; het beste doe je zo vaak mogelijk een handjevol van onderstaande oefeningen.

  1. Neem danslesSenioren die 3 tot 4 keer per week dansen - vooral stijldansen - hebben 75% minder kans op dementie in vergelijking met ouderen die nooit dansen. Dat komt doordat dansen een ingewikkelde activiteit is: je bent actief bezig, maar moet ondertussen nadenken over de passen.
  2. Bespeel een instrumentOf het nou de saxofoon, piano of ukelele is: onderzoekers ontdekten dat mensen die 10 jaar of langer een instrument bespelen een beter geheugen hebben dan mensen die minder dan 10 jaar of helemaal geen instrument bespeelden. Geen muzikaal talent? Luisteren naar muziek helpt ook. Stukken van Bach en Vivaldi zorgen voor veranderingen in het brein die ervoor zorgen dat herinneringen beter opgeslagen worden en je concentratie verbetert.
  3. Leer een andere taalMensen die twee talen spreken, ontwikkelen gemiddeld 4,5 jaar later dementie dan mensen die dat niet doen. Uit ander onderzoek blijkt dat meertalige mensen ook beter kunnen multitasken en makkelijker hun aandacht erbij houden. Hoe vroeger je begint, hoe beter. Opgroeien met een tweede taal is het best, maar het is nooit te laat om te leren.
  4. Speel een potje schaakSchaken, bingo, dammen en kaartspellen houden allemaal je brein fit. Mensen die bordspelletjes spelen, lopen 15% minder kans op dementie. Spelletjes beschermen je niet alleen tegen de ziekte, maar kunnen de effecten ervan ook langer binnen de perken houden.
  5. Lees meer van minderBeetje cryptisch, maar we bedoelen: lees minder om je echt te concentreren op één artikel of een boek. Het brein kan niet goed omgaan met te veel informatie; het sluit zich dan als het ware af. Daarom kun je beter 2 artikelen lezen en die op je laten inwerken dan 20 stukken snel scannen.
  6. Verander het lettertypeLees een tekst niet in het veelgebruikte lettertype Times New Roman of Arial, maar ga eens voor het minder populaire Comic Sans of Bodoni. Dat helpt je bij het verwerken van informatie. Uit onderzoek van Harvard blijkt dat studenten een proefwerk uitgeprint in een minder gangbaar lettertype beter volbrachten dan de studenten die een proefwerk kregen in een regulier lettertype. Dat heeft te maken met het no pain, no gain-principe: hoe meer moeite je doet, hoe sterker het brein wordt. Houd jezelf dus scherp door regelmatig een ander lettertype te kiezen.
  7. Doe 1 ding tegelijkMultitasken betekent niet dat je een goed stel hersenen hebt. Met multitasken gijzel je de frontale hersenkwab. Dat gedeelte helpt je bij het maken van besluiten en het oplossen van problemen. 1 ding tegelijk doen versterkt het vermogen om nieuwe dingen te leren en te begrijpen.
  8. Schrijf over je stressStudenten die 3 dagen achter elkaar 20 minuten schreven over situaties die ze stress gaven, verbeterden hun werkgeheugen en hun cijfers. Studenten die schreven over neutrale gebeurtenissen zagen niet zo'n verbetering. Stress zorgt voor ongewilde, opdringerige gedachtes. Door te schrijven kom je van die gedachtes af en gaat het geheugen beter werken. Dus als je iets dwarszit: schrijf het op.
  9. Ga breienActiviteiten waarbij je je handen gebruikt, zoals breien, haken en tuinieren, verlichten stress. Uit onderzoek onder 3.500 breiers bleek dat er een correlatie is tussen de brei-frequentie en het cognitief vermogen: hoe vaker ze breiden, hoe beter dat was.
  10. Zoek een doelMensen die een doel hebben gevonden in het leven hebben minder last van depressie en leven langer. Uit onderzoek bleek ook dat mensen met een sterk doel 2 keer minder kans op alzheimer hebben. Om een doel te vinden, kun je focussen op de positieve impact die je thuis of op werk hebt. Je kunt ook vrijwilligerswerk doen voor een doel dat belangrijk voor je is.
  11. Wees sociaalVeel tijd doorbrengen met vrienden en familie, vooral wanneer je ouder wordt, is een van de beste buffers tegen mentale achteruitgang. Uit onderzoek blijkt dat mensen die meedoen aan sociale activiteiten en het gevoel van een sociaal vangnet hebben, beter scoren als het aankomt op geheugen en hoe snel hun hersenen werken.
  12. Gebruik je tijd efficiëntDoe niet een uur over iets wat je 10 minuten zou moeten kosten. Besteed omgekeerd niet 10 minuten aan iets wat eigenlijk een uur tijd kost. Met andere woorden: ijk je mentale energie. Besluit vooraf hoeveel tijd je wilt besteden aan een bepaalde taak. Weet wat je snel moet doen en waar je de tijd voor moet nemen.
  13. Schrijf met de handTypen is sneller, maar met de hand schrijven is beter voor je brein. Studenten presteren beter wanneer ze notities met de hand maken omdat ze dan meteen de informatie verwerken; al helemaal als je aan elkaar schrijft.
  14. Doe een dutjeEen snel dutje laadt je brein weer op. 6 minuten slapen doet al wonderen voor het geheugen. Omgekeerd worden slaapproblemen in verband gebracht met dementie. Het onderzoek naar dit onderwerp is nog gaande, maar houd in gedachte dat 8 uur slaap per nacht kan helpen je gezonder en hopelijk langer te laten leven.
  15. Doe de afwasHet is makkelijker dan je denkt om aan je dagelijkse portie beweging te komen. Zelfs de afwas met de hand doen, telt al mee. Koken en schoonmaken tellen ook al mee voor je dagelijkse activiteit en verkleinen de kans op dementie. In het onderzoek hebben de mensen die het minst bewegen 2 keer meer kans op alzheimer in vergelijking met mensen die veel bewegen.
  16. Daag jezelf uitOf het nou mentaal of fysiek is: je moet je grenzen blijven opzoeken om de voordelen eruit te slepen. Dus wanneer die wekelijkse kruiswoordpuzzel een eitje wordt, ga dan net zo lang door tot je ook de echte hersenkrakers oplost. Hetzelfde geldt voor wandelen: maak de afstand steeds een stukje langer.

Wil je dolgraag dansen maar heb je nog geen danspartner? Hans (77) zoekt nog iemand...

LEES OOK:

De beste artikelen van Libelle ontvangen in je mailbox? Meld je aan voor onze nieuwsbrief.

Bron: Time.com. Beeld: iStock

Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden