null Beeld Getty Images/iStockphoto
Beeld Getty Images/iStockphoto

Hoe eerder kinderen naar bed gaan, hoe slimmer en gezonder ze zijn

Kinderen hebben zoveel energie dat het soms onmogelijk lijkt om ze in bed te krijgen op een normaal tijdstip. Een paar uurtjes minder slaap lijkt niet zo erg te zijn, toch doet dat meer dan je denkt.

Chanan FoppenGetty Images/iStockphoto

Onderzoek wijst uit dat vroeg naar bed gaan positieve effecten heeft op de cognitieve, emotionele en fysieke ontwikkeling van het kind. En met vroeg naar bed bedoelen we dan tussen 18.00 uur en 21.00 uur. Dat is de meest gezonde bedtijd.

Uurtje extra

Kinderen voor het donker in bed krijgen, is een uitdaging. Maar zelfs een uurtje extra slaap is al goed. Uit onderzoek blijkt dat kinderen die een uur eerder gingen slapen, zich op school beter gedroegen.

Perfecte bedtijd

Dat betekent niet dat half 8 voor ieder kind de perfecte bedtijd is. Middagdutjes, leeftijd en veel andere dingen hebben hier invloed op. Het kost misschien wat tijd om de perfecte bedtijd voor een kind te vinden. Je kunt hem of haar een paar nachten achter elkaar 20 minuten eerder laten slapen en kijken wat er gebeurd. Op basis daarvan kun je ervoor kiezen om de bedtijd aan te passen.

LEES OOK:

Bron: Goodhousekeeping.com. Beeld: iStock

Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden