null Beeld

Wat is de gezondste manier om een ei klaar te maken?

Met het bereiden van een ei kun je vele kanten op. Je kunt hem bakken, koken of pocheren. Maar wat is nu de gezondste manier om een ei klaar te maken?

Erandi Godinez

Gebakken

Een gebakken eitje op je brood is natuurlijk hartstikke lekker, maar het is niet de meest gezonde manier om een ei klaar te maken. Bakproducten bevatten vaak verzadigde vetten die niet goed zijn voor je cholesterol. Wil je toch graag op een ‘gezonde’ manier een eitje bakken? Gebruik dan kokosolie. Wanneer je kokosolie verhit komen er namelijk geen schadelijke stoffen vrij.

Gekookt

Omdat je tijdens het koken van een eitje geen bakmiddelen hoeft te gebruiken is een gekookt eitje een stuk gezonder dan een gebakken eitje. Ook gaan er tijdens het koken van een ei geen vitamines verloren, wat bij het bakken van een ei wel het geval is. Daarnaast heb je bij een hardgekookt ei de minste kans om besmet te raken met de salmonellabacterie.

Gepocheerd

Een gepocheerd is gezonder dan een gebakken ei, maar niet zo gezond als een gekookt ei. Je maakt een gepocheerd ei door water aan de kook te brengen, hier azijn aan toe te voegen en met de lepel een draaikolk te maken. Hier laat je het gebroken ei in vallen. Omdat een gepocheerd ei niet volledig hard is van binnen is het risico op de salmonellabacterie groter. Een gepocheerd ei is dan ook niet zo gezond als een gekookt ei.

De leukste artikelen van Libelle ontvangen in je mailbox? Meld je aan voor onze nieuwsbrief.

LEES OOK:

BEKIJK OOK: Zó splits je een ei

Bron: Mens en gezondheid. Beeld: Shutterstock

Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden