null Beeld

Zo neem je die lovehandles in 3 eenvoudige stappen onder handen

Als we als vrouwen érgens chagrijnig van kunnen worden, dan zijn het wel onze 'lovehandles'. Het maakt niet uit hoeveel tijd we doorbrengen in de sportschool, het heupvet voorgoed kwijtraken, is bijzonder lastig. Misschien lukt het met deze oefeningen wel?

Laudine Schuurman

Wat zij lovehandles precies? Je lichaam heeft 2 soorten vet: viscerale en onderhuidse vetten. Visceraal is de diepere laag vet die je interne organen omringt en kan zorgen voor chronische aandoeningen, zoals type 2 diabetes hart- en vaatziekten. Onderhuids vet is de buitenste laag die je kunt vastpakken en dat zijn dus ook die lovehandles die te zien zijn in de spiegel.

Er zijn een paar gebieden met onderhuids vet waar je je waarschijnlijk geen zorgen over hoeft te maken, bijvoorbeeld op je voeten. Maar als het ophoopt in bepaalde gebieden zullen jij en je favoriete broek dit wel merken. Hoewel lovehandles niet meteen een risico veroorzaken voor je gezondheid is het natuurlijk wel fijn als ze wat kleiner lijken.

Dus waar wacht je nog op? Met deze tips kom je er wel!

1.Verander je dieet

Je kunt in de sportschool alles aanraken wat je maar wil, maar als je je lichaam niet goed voedt, heeft het weinig nut. Het verwijderen van bepaalde voedingsmiddelen uit je dieet is heel makkelijk. Begin om heerlijke en eenvoudige gerechten een beetje te ruilen:

- Ruil witte rijst en brood om voor bruine rijst en volkoren brood

- Ruil voedingsmiddelen met een hoog aantal verzadigde vetten om voor voedingsmiddelen met een hoog aantal enkelvoudig en meervoudig onverzadigde vetten, zoals avocado's en walnoten.

- Ruil boter voor olijfolie (je hoeft het niet helemaal overboord te gooien)

- Ruil snacks met veel calorieën voor eiwitrijke snacks zoals amandelen.

2. Controleer je stress

Het is echt waar. Stress kan daadwerkelijk invloed hebben op je taille! Als we gestrest zijn stijgt ons cortisol-gehalte, dat er op zijn beurt voor zorgt dat het insulineniveau omhoog gaat en dit zorgt uiteindelijk voor meer buikvet. Er is een aantal manieren om stress te verlagen:

1. Adem diep

2. Doe aan yoga

3. Zorg voor genoeg slaap

4. Zorg voor een gebalanceerd dieet

5. Ga af en toe een ontspannend stukje wandelen

6. Blijf weg van de technologie en lees in plaats daarvan een boek

7. Neem een bad bij kaarslicht

8. Gebruik oliën

9. Speel ontspannende muziek af.

3. Maak van bewegen prioriteit, maar overdrijf niet

Je hoeft geen marathon te lopen of elke dag een work-out te doen om verandering aan je lichaam te zien. De sleutel tot lichamelijk activiteit is makkelijk: blijf dingen consequent doen. Om gezond te blijven heb je ongeveer 2,5 uur beweging per week nodig. In plaats van je work-out heel erg te overdrijven kun je beter voor iets kiezen wat je leuk vindt en wat je vaak doet. Kies voor een snelle run na het werk, neem een Zumba-les of ga lekker wandelen. Zorg er wel voor dat je hartslag omhoog gaat.

De leukste artikelen van Libelle Daily in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan op Libelle.nl/nieuwsbrief.

Bron: Dr. Oz The Good Life. Beeld: iStock

Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden